– Jag önskar att jag hade en kristallkula som jag kunde titta i och se hur det här kommer att utvecklas. Den förutsättning som vi har lagt till grund för den stora rekapitaliseringen är att vi ska klara oss igenom det här om pandemin håller sitt grepp under 2020, 2021 och sedan börjar lättas upp under 2022, säger Rickard Gustafson, SAS vd, till Ekot .
Om flygbranschen återhämtar sig under 2022 ska alltså SAS kunna klara sig utan fler krispaket. Men Transportstyrelsen spår att flygbranschen inte kommer att vara tillbaka på 2019 års siffror förrän efter 2026.
Även om krisen blir så långdragen tror SAS vd inte att aktieägarna kommer behöva gå in med mer pengar. Men han räknar med ett minskat flygresande även efter pandemin.
– Jag tror att digitaliseringen har slagit till med kraft och accelererat tack vare pandemin. Många företag kommer att fortsätta att använda digitala lösningar i stället för fysiska möten, säger Rickard Gustafson till Ekot.
Svenska och danska staten står för majoriteten av de 14 miljarder kronor som ska rädda företaget. Men pengarna kommer med krav på besparingar: hälften av flygbolagets anställda måste sägas upp och de som blir kvar måste gå med på sämre villkor.