SJ slutar köra i MÀlardalen: En kalldusch

SJ slutar köra regionaltÄg i MÀlardalen. Det drastiska beskedet gav bolaget pÄ fredagen. Ett beslut som vÀcker starka reaktioner.
–En kalldusch. Jag utgĂ„r ifrĂ„n att regeringen som Ă€gare agerar och sĂ€tter stopp för det hĂ€r, sĂ€ger trafikregionrĂ„det i Region Stockholm, Kristoffer Tamsons (M), till TT.

SJ gör stora förluster i MÀlardalen. Arkivbild.

SJ gör stora förluster i MÀlardalen. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Utrikes2021-03-12 11:47

Verksamheten blöder. DÀrför slutar SJ att köra regionaltÄg i MÀlardalen. Det statliga tÄgbolaget sÀger upp avtalet i förtid och slutar dÀrmed att trafikera regionaltÄgen i MÀlardalen frÄn september i Är, enligt ett pressmeddelande.

Enligt SJ nÀrmar sig den upphandlade trafiken i regionen en förlust pÄ en halv miljard kronor. Detta pÄ grund av uteblivna biljettintÀkter och ingen ekonomisk kompensation frÄn regionerna för att hÄlla trafiken i gÄng.

FÀrre avgÄngar

Om SJ:s besked blir verklighet sÄ ÄterstÄr bara lÄngfÀrdstÄgen för pendlarna i MÀlardalen, vilket innebÀr betydligt fÀrre avgÄngar, fÀrre stopp och utan synkning med kollektivtrafiken.

Kristoffer Tamsons anser att beslutet kommer att fÄ allvarliga konsekvenser för hela MÀlardalsregionen.

– En stor del av pendlingsmöjligheterna för dem som behöver pendla över lĂ€nsgrĂ€nserna skulle mer eller mindre försvinna. Det skulle innebĂ€ra att möjligheterna att leva och bo i MĂ€lardalen kraftigt skulle försĂ€mras, sĂ€ger han.

Han tycker ocksÄ att det Àr uttryck för hyckleri nÀr statens eget bolag Àr först med att kasta in handduken av ekonomiska skÀl, samtidigt som kraven frÄn regeringen pÄ regionerna att upprÀtthÄlla god trafik under pandemin Àr hÄrda.

Söker kompensation

– I över ett Ă„rs tid har vi blivit anmodade och instruerade av staten att vi i regionerna ska köra med vĂ„ra regionala trafikbolag i full trafik och mer dĂ€rtill och utan fullgod kompensation, sĂ€ger Tamsons.

Han Àr ocksÄ styrelseordförande i MÀlardalstrafik, som SJ förhandlat med under lÄng tid, förhandlingar som enligt SJ inte lett nÄgonstans, varför bolaget nu sÀger upp avtalet.

– Precis som kollektivtrafiken och regionerna söker nĂ„gon typ av kompensation frĂ„n regeringen för att kunna upprĂ€tthĂ„lla trafiken, sĂ„ behöver vi ocksĂ„ hitta nĂ„n typ av kompensation för att kunna upprĂ€tthĂ„lla trafiken, sĂ€ger SJ:s vd och koncernchef Monica LingegĂ„rd till TT.

BĂ€ttre avtal

– Vi har ensamma ansvarat för trafiken i MĂ€lardalen och har upprĂ€tthĂ„llit den men med vĂ€ldigt stor förlust. Vi har kommit till ett lĂ€ge dĂ€r förhandlingar (med MĂ€lardalstrafik) inte lett till nĂ„gon ekonomisk kompensation och dĂ„ behöver jag ta ansvar och sĂ€ga upp avtalet, sĂ€ger hon.

Förhoppningen Àr att det ska sÀtta tryck pÄ regionerna för att fÄ fram ett bÀttre avtal. NÄgra pengar frÄn staten Àr inte att förvÀnta sig, enligt LingegÄrd.

– Jag tror kanske möjligen att Kristoffer Tamsons blandar ihop SJ, regeringen och staten. SJ Ă€r ett statlig Ă€gt bolag. Vi har inga offentliga medel som vi lever pĂ„. VĂ„ra intĂ€kter kommer frĂ„n vĂ„ra resenĂ€rer. I det hĂ€r fallet uteblir intĂ€kterna och vi fĂ„r ingen kompensation frĂ„n regionerna, sĂ€ger Monica LingegĂ„rd.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) ville pÄ fredagen inte kommentera saken.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om