Utan fester att delta i och kontor att jobba på har coronapandemin fått människor att köpa färre skor. Det har skakat den portugisiska industri som har specialiserat sig på lyxiga läderskor som förknippas med högtidliga tillfällen eller formella jobbsituationer.
Portugal är den tredje största skotillverkaren i Europa, med över 1 300 företag som brukar sysselsätta runt 40 000 anställda. Det mesta som tillverkas – 95 procent – går på export.
Minskad efterfrågan
Men mellan januari och augusti sjönk exporten med 17 procent jämfört med samma period förra året.
– Det är inga nattklubbar öppna, inga par som går ut ... Allt det betyder minskningar för vissa produkter, säger Joao Maia, chef för det portugisiska skoförbundet APICCAPS, till nyhetsbyrån Reuters.
Europas skotillverkare brottades redan med svagare efterfrågan och ökad konkurrens från Kina när pandemin slog till.
Enligt APICCAPS finns uppskattningar på att den globala skokonsumtionen kommer att sjunka med 22,5 procent 2020. För Europa är siffran ännu något högre. Det betyder att fem miljarder skor inte kommer att bli sålda runt om i världen.
Munskydd och tofflor
För att överleva har en del fabriker i Portugal ställt om till att tillverka mer bekväma skor, som kan användas hemma, i trädgården eller mataffären. Andra har lagt till munskydd, sjukhustofflor och annan skyddsutrustning i sin produktion.
– Människor som brukade klä upp sig och ta på mer formella skor jobbar nu hemifrån och vill ha något mer bekvämt, säger Paulo Martins från företaget Ambitious som börjat göra skor för hemmabruk, till Reuters.
– Smaken förändras och det kommer att ha stor påverkan på vår industri. Men den ordervolym som vi har nu kommer ändå inte att täcka upp för det som vi förlorar.