– Så fort snön faller blir vi jättesugna på att leka i snön, och vill ha pulkor, snömadrasser och snowracer, säger Anders Andrén, pressansvarig på sportkedjan XXL.
Vi är nog lite svältfödda på snö, förra året var riktigt dåligt ur snösynpunkt i stora delar av landet.
– Men nu har vi snöglädje i hela landet, säger han.
Magnus Wåhlander, vd för Stadium, bekräftar att även de ser en jättestark ökning i efterfrågan sedan snön kom.
– Vi har svårt att tillgodose efterfrågan. Vi har sålt tre gånger så mycket sedan snön kom.
I mellersta och södra Sverige rör det sig om bara någon vecka då vi rusat som tokiga efter pulkorna.
Åtråvärda pulkor
– Ja, vi har jättesvårt att få fram pulkor. De köper man nog gärna i stundens ingivelse, och springer förbi en butik när man ska ut och åka. Dyrare produkter som snowracer, säljer vi också via nätet, säger Magnus Wåhlander.
Både Stadium och XXL ser också en tydlig ökning av efterfrågan på längdskidor. Både för barn och för vuxna. Särskilt är de varianterna som är lätta att valla som går. Även skridskor lockar, särskilt nu när banorna börjat spolas igen på många håll.
Nu ser vintervädret ut att hålla i sig, i alla fall så långt som prognoserna räcker. Sedan kommer sportloven då många hoppas på snö, även om vi inte kan resa på fjällsemester i coronatid.
– Så här har det inte varit på många, många år. Jag vill minnas att 2016 var rätt bra också, men sedan har det varit olika i olika delar av landet. Nu är det snö i nästan överallt, utom längst i söder i Skåne, säger Magnus Wåhlander.
Även tjockare vinterkläder, mössor och vantar går åt i kylan, berättar han.
– Det här är en riktig fest för sporthandeln, säger Jonas Arnberg, vd på HUI.
Sporthandeln tillhör de som trots pandemin ändå klarat sig riktigt bra under det gångna året, och vintervädret blir förstås extra lönsamt, förklarar han.
Varken Stadium eller XXL vill dock berätta något om hur stor försäljningsökningen på vintersaker är i reda pengar.
– Nej, vi säger aldrig några pengar, säger Magnus Wåhlander.
Pandemiträning hemma
Under året som gått har sporthandeln ändå sålt träningsprylar, berättar de båda.
– Hela förra året sålde vi utrustning för hemmaträning, som vikter och kettleballs. Sedan i höstas har vi märkt att många försökt bygga sitt eget hemmagym.
Magnus Wåhlander berättar att det gått rätt bra för deras butiker som ligger i externa lägen dit det är lätt att ta sig utan att stöta på folk.
– Citylägen och butiker i köpcentrum har haft det tuffare, säger Magnus Wåhlander.
Frågan är dock hur mycket sportgrejer för hemmabruk vi kan tänkas behöva så här under coronaår nummer två.
– Ja, så länge vi inte kan gå på restaurang eller resa så finns nog utrymme. Det frigör pengar. Sporthandeln är nog ändå en av de branscher som kan vinna på krisen, även om man egentligen inte kan tala om vinnare här, säger Jonas Arnberg.