När e-handelsjätten Amazon i augusti meddelade att den skulle lansera en svensk version av sin sajt rönte det stor uppmärksamhet. Men sedan blev det tyst.
Premiären omgärdades av rykten och spekulationer – men när det väl var dags skedde den i relativ tysthet, utan särskilt mycket pompa och ståt. Från och med onsdagsmorgonen kunde man surfa in på sajten, som pryds av bilder på bland annat Globen, Turning Torso och Stockholms Stadshus.
Enligt Alex Ootes, vice vd för Amazons europeiska expansion, har lanseringen dock föregåtts av mycket arbete.
– Vi är väldigt spända inför att lansera i Sverige, och vi är väldigt väldigt nöjda med det intresse som svenska handlare och varumärken har visat, säger han till TT.
"Bara början"
TT: Varför ska svenskar, som redan har stor vana vid att handla på nätet, välja just er?
– Vi vet att våra kunder värderar tre saker: sortiment, låga priser och en bra leveransupplevelse, säger Alex Ootes.
Som ett rinnande vatten rabblar han företagets fördelar: 150 miljoner produkter ("det största sortimentet i Sverige"), låga priser och snabba leveranser ("vi arbetar väldigt hårt för att erbjuda de svenska kunderna det allra bästa").
– Men det här är dag ett för oss. Det ni ser är bara början på Amazon i Sverige, ni kan vara lugna i att våra team jobbar hårt för att göra upplevelsen lite bättre varje dag.
Fokuset ligger dock inte på omsättning eller marknadsandelar, berättar han.
– Det här kan jag säga helhjärtat, att när vi lanserar i ett nytt land fokuserar vi bara på en sak: kundupplevelsen. Det följer vi detaljerat dagligen, och det är vårt enda mål och största fokus, säger Alex Ootes och fortsätter:
– Från våra tidigare lanseringar vet vi att om vi lyckas med kundupplevelsen så följer resten naturligt.
Leveranser ett problem
Att lansera just i Sverige har dock kommit med sina problem. Att få till snabba leveranser i ett väldigt avlångt och på sina håll glest befolkat land visade sig vara en utmaning. Alex Ootes berättar att de behövde se till att leveranserna fungerade såväl i centrala Stockholm som i norra Sverige.
Dessutom var den svenska lanseringen väldigt stor, med många produkter.
– Det krävde mycket engagemang med våra partners och varumärken. Det var mycket jobb inför lanseringen i Sverige, säger han.
– Men vi lär oss hela tiden om vad svenska kunder tycker är viktigt och vad vi borde göra härnäst.
Redan nu har företaget "flera hundra" anställda i Sverige, enligt Alex Ootes, och de planerar att anställa ännu fler i takt med expansionen.
Slår ifrån sig kritik
Samtidigt har Amazon kritiserats hårt genom åren för dåliga anställningsvillkor och för att de i USA har förbjudit anställda att ansluta sig till fackorganisationer. Alex Ootes slår ifrån sig kritiken – han pratar hellre om att de knipit silverplatsen när tidningen Forbes utsåg världens bästa arbetsgivare.
– Det handlar om alla ifrån lagerarbetare till chefer. Vi har över 800 000 anställda, och majoriteten är super super glada och väldigt fästa vid företaget. Det är allt jag vet, säger han.
TT: Även om många är "super glada" så är uppenbarligen många andra inte det. Har du någon kommentar till det?
– Allt jag kan säga är att all data vi har, och vi har mycket, visar att våra anställda överlag är super super glada.
Leveranserna kommer att ske till stor del med Postnord – som dock inte väntar sig någon större anstormning av paket.
– Vi har redan levererat Amazons sändningar från utländska sajter under en ganska lång tid, så kortsiktigt kommer inte det här att påverka oss, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på Postnord.
"Får se vad effekten blir"
Möjligtvis kan det bli en liten volymökning medan lanseringen är ny och spännande, men i längden ser han det inte som troligt att det sker en stor förändring.
– Kommer Amazon göra att konsumtionen ökar, eller kommer den bara att flytta från en butik till en annan? Det man köper är ju till största del behovsstyrt och inte luststyrt. Det är väl det som är den större frågan egentligen, säger han.
Svaret på det vet ingen ännu, men perioden framöver blir intressant, säger Peter Hesslin.
– Amazon har fått mycket uppmärksamhet och nu får vi se vad den verkliga effekten blir.
Paketleverantören DHL tror däremot att Amazons lansering i Sverige absolut kan ge en skjuts åt branschen, speciellt den för snabba leveranser som är en av Amazons specialiteter på många marknader.
– Vi ser det här som något väldigt positivt. Nyheten i morse är ytterligare ett tecken på att den globala e-handeln växer under pandemin. E-handelns tillväxt under det senaste åren har varit en tillväxtmotor för branschen för expressleveranser, säger Peter Ervasalo, vd för DHL Express Sverige.
– Amazon är en extremt värdefull global kund till oss och vi har arbetat med dem i många år, säger Peter Ervasalo.