Norwegians återbetalningsstopp omfattar cirka 26 000 direktbokningar för sammanlagt tiotals miljoner kronor, där kunderna enligt liggande plan får nöja sig med att få tillbaka 5 procent av det de betalat för de inställda flygningarna.
– Det innebär att dessa kunder får samma villkor som andra osäkrade fordringsägare och därmed bara har rätt till en procentandel av sitt ursprungliga krav, säger Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.
Rekonstruktionen begränsar
En direktbokning – som alltså görs av kund hos Norwegian utan mellanhänder – kan gälla biljetter till flera personer. Enligt nyhetsbyrån Ritzau berörs omkring 34 000 kunder.
– Vi befinner oss i rekonstruktion och då måste vi förhålla oss till de spelregler som finns, säger Holmbergh Jacobsson.
Hon betonar samtidigt att de 5 procent i återbetalning som nu föreslås inte är något Norwegian valt att göra utan att det är en del av rekonstruktionsplanen, som ska hjälpa flygbolaget att överleva coronakrisen.
De kunder som drabbas av torsdagens chockbesked är de som har gjort direktbokningar av flygresor med Norwegian före den 18 november 2020, då bolaget gick in i rekonstruktionsprocessen. Återbetalningskrav som kommit in efter den 18 november behandlas löpande som vanligt och i tur och ordning, enligt Norwegian.
Flygbolaget hade när rekonstruktionen inleddes i fjol totalt betalat tillbaka cirka 98 procent av de återbetalningskrav som inkommit med anledning av inställda flygningar sedan i mars 2020 – totalt över sex miljarder kronor.
– Det är mer än de flesta flygbolag, säger Holmbergh Jacobsson.
TT: Kan ni kompensera de drabbade kunderna på något annat sätt?
– Det är något vi får titta på naturligtvis.
– Kunderna är otroligt viktiga. Det är de vi lever av. Så det är klart att det här känns väldigt tråkigt att det nu är ett par procent som bara får en liten del av sina pengar tillbaka.
Åtta flygplan
Norwegian, som före pandemin var en ledande aktör på den nordiska resemarknaden, flyger sedan en tid bara med åtta flygplan och bara på norska inrikeslinjer.
– Vi ser positiva tendenser i bokningarna framöver och vi planerar att återuppta trafiken i Sverige i april. Men det är klart, det kan ske förändringar och komma nya restriktioner, så det är väldigt svårt att förutse, säger Holmbergh Jacobsson.
På lite sikt hoppas Norwegian kunna ha ett 50-tal flygplan i trafik med fokus på flygningar i Norden och Europa. Men hur snabbt det går att nå upp till den nivån avgörs i slutändan av hur pandemin och restriktioner utvecklas.
Före pandemin hade Norwegian 140 flygplan i sin flotta och flög då även långdistansflygningar till Nord- och Sydamerika, Sydostasien och Mellanöstern.