Efter att satsningen på kategorin "pre-owned" varit framgångsrik i Tyskland utökade Zalando nyligen verksamheten till bland annat Sverige där kunderna både kan köpa begagnat och byta in kläder.
Även Na-kd vill cirkulera plagg som köpts på deras sajt och presenterade förra veckan hållbarhetsinitiativet Na-kd Circle där deras kunder kan köpa och sälja kläder via sajten.
Samtidigt expanderar svenska Sellpy i Europa och det ryktas att även Amazons second hand-tjänster kan komma till Sverige.
Växande intresse
Emma Hernell, vice vd på Handels utredningsinstitut (HUI), ser flera orsaker till att intresset för second hand växer bland modebranschens aktörer. Hållbarhetsperspektivet och möjligheten att erbjuda prismedvetna kunder varor med lägre priser är två av dem.
– Sedan är det mycket av en upplevelse att göra de här fynden. I den fysiska handeln har det varit ett helg- eller sommarnöje att åka på loppisrundor innan pandemin bröt ut. Det är en upplevelsebaserad handel.
Det finns också ett marknadsföringsvärde i att ha kläder som är av så bra kvalitet att de kan användas igen, säger Emma Hernell och jämför med bilindustrin där förstahandsvärdet stiger med andrahandsvärdet.
Flera fördelar
Christian Lundell, vd för Nordiska textilakademin, känner viss oro för att e-handeln kan pressa priserna uppåt så att lågpris blir ett bättre alternativ, men ser flera fördelar med den digitala second hand-handeln.
– Det är enklare för kunden att hitta rätt med hjälp av smarta filter. Och enkelhet vid köp är viktigt.
Logistiken är en annan viktig faktor.
– Att hantera plagget liknar det som sker med returnerade plagg. Det finns en infrastruktur som kan hantera stora volymer och investeringarna kan därmed begränsas. Rimligtvis har e-handeln en stor kostnadsfördel jämfört med den ideella handeln och bara det gör säkert att fler kommer lansera sådana tjänster, även om utmaningen i till exempel prissättning är stor.
Emma Hernell säger att det finns en tydlig trend mot så kallad recommerce, inte bara inom modebranschen.
– Man ser att det finns en efterfrågan och att den växer och att det finns pengar att tjäna. I USA växte det snabbare än e-handeln före pandemin.