Elbilsutveckling – ett trumfkort för Autoliv

Brist på halvledare kommer påverka den globala bilproduktionen. Autolivs position inom elbilssektorn är dock stark och företagets vd är positiv inför resterande 2021.
–Vi tar marknadsandelar, kommenterar Mikael Bratt.

Bilsäkerhetsföretaget Autolivs vd spår en viss produktionsminskning under 2021.

Bilsäkerhetsföretaget Autolivs vd spår en viss produktionsminskning under 2021.

Foto: Ng Han Guan/AP/TT

Vetenskap & teknologi2021-04-23 17:55

Delårsveckan avrundades med Autoliv som släppte sina siffror under eftermiddagen. En närapå fördubblad vinst före skatt jämfört med samma period 2020 – 217 miljoner dollar – liksom kraftig ökad nettoförsäljning blev facit.

Tummen upp

Marknaden gjorde också tummen upp där Autoliv var ett av de bäst presterande bolagen på Stockholmsbörsen med en uppgång på drygt sex procent.

Detta trots att man återigen flaggar för utmaningar i halvledarfrågan, det som kommit att påverka en rad olika branscher men framförallt bilsektorn.

– Vi är inte på något sätt igenom den halvledarbrist som vi har upplevt. Det kommer vara fortsätt utmanande men tittar på vi på helåret så kommer det att påverka bilproduktionen negativt i storleksordningen 2–3 procent, säger Mikael Bratt och fortsätter:

– Det slår väldigt olika från kund till kund men man kan säga att det ger en väldigt ryckig produktion där kunder stannar och omprioriterar sin produktion.

Ytterligare en utmaning är stigande råvarupriser med bland annat ökande stålpriser men även gällande de kemikalier som används till exempel i produktionen av krockkuddar.

Sofistikerade produkter

Trots det håller bolaget nu fast vid en cirka 20-procent organisk försäljningsökning under 2021 samtidigt som hela bilindustrin gått in i en förvandlingsprocess. Alla stora biljättar lanserar en rad olika el- och hybridmodeller och Mikael Bratt ser det som något positivt även för Autolivs verksamhet.

– För vår del är övergången neutral till positiv. Neutral utifrån att det är samma typer av produkter men i en elbil blir vikt och ljud viktigare, därmed behöver du mer sofistikerade produkter.

– Vi är väl positionerade med vår elbilsportfölj så tittar man på vår övergripande marknadsandel så är vi likvärdiga och till och med lite bättre när det gäller elbilar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!