Foodora kritiseras i en rapport på 17 punkter som gäller bland annat utrustning, säkerhet, belastningsergonomi och kännedom om hur de anställda buden har det på jobbet. Enligt Arbetsmiljöverket har cheferna så bristfälliga kunskaper om arbetsmiljö att bolaget behöver ta in extern hjälp.
Flera av anmärkningarna handlar om hanteringen och förebyggandet av hot och våld. Cykelbud har blivit hotade att lämna maten till fel person eller trakasserade och de saknar mobila larm. I vissa områden i Malmö tar Foodora inte längre emot beställningar.
– Då vill vi veta hur man kom fram till det. Finns det fler områden där det behövs? Man måste ju förebygga, inte bara ta bort områden när någonting redan har hänt, säger Anette Borglin, inspektör vid Arbetsmiljöverket, till SvD.
SvD har sökt Foodora som skickat kommentarer via mejl:
"Vi har dedikerade personer som arbetar med just detta ärende. Många saker är redan åtgärdade. Säkerhet är något vi arbetar löpande med över hela landet och vi har applicerat olika lösningar, exempelvis en trafikledning som hela tiden är öppen och som buden kan kontakta", skriver Foodoras logistikchef John Denbratt.
Foodora är ett tyskt bolag som etablerades i Sverige 2015. Tjänsten går ut på att kunder kan beställa restaurangmat via en mobil-app och få maten levererad till dörren.