Cykelbranschen har fått en skjuts av att fler väljer att ta cykeln under pandemin när råden är att undvika kollektiva färdmedel. Svenska Hövding är inget undantag.
Bolaget lämnar ett starkt försäljningskvartal bakom sig. Antalet sålda hjälmar ökade med 57 procent till 21 476 under första kvartalet.
– Vi ser en fortsättning på hur förra året slutade och det är en fortsatt stark efterfrågan, säger Fredrik Carling, vd på Hövding.
Röda siffror
Däremot visade man åter igen upp röda siffror när det gäller det ekonomiska resultatet. Förlusten före skatt uppgick till 8,8 miljoner kronor jämfört med 17,9 miljoner kronor samma period föregående år. Bolaget har haft en stark tillväxtresa och har gått från en omsättning på 6 miljoner till 153 miljoner kronor mellan 2013 och 2020.
– Förra året justerade vi strategin lite och såg att vi inte bara kan fokusera på tillväxt för att få lönsamhet. Tidigare var tillväxt det viktigaste målet. Nu har vi ett mer balanserat mål. Och nu har vi mer än halverat underskottet jämfört med kvartal ett för ett år sedan, säger Fredrik Carling.
Bolaget har dock ännu ingen prognos för när man kommer att gå med vinst. Men makrotrenderna är på Hövdings sida, enligt vd. Fler bryr sig om sin hälsa, om miljön och han tror att många av dem som börjat cykla på grund av pandemin kommer att fortsätta.
Höjt pris
Hövdings nyckelmarknader är Danmark, Sverige och Tyskland. De marknaderna fortsätter att leverera även om smittskyddsrestriktioner har påverkat försäljningen i fysiska butiker negativt främst i Danmark och Tyskland under kvartalet.
– Sverige står för en i särklass stark tillväxt. Här finns redan många Hövding-användare på gatan. Men vi ser ingen mättnad än, säger Fredrik Carling.
Framför allt har bolaget mer att göra utanför storstäderna, enligt Carling. Bland annat lyfter han samarbetet med sportkedjan XXL som han hoppas ska bidra till den utvecklingen. Hövding ser nu också möjligheter att växa mer i Frankrike där man än så länge har ett samarbete med en nationell distributör och säljs i specialiserade cykelbutiker.
Hövding har som många andra påverkats av störningar i leverantörskedjor världen över och bristen på containrar för frakt med sjöfart. Produkten tillverkas av en japansk airbag-tillverkare med fabrik i Kina. Det har gjort att bolaget nyligen höjde det rekommenderade priset på produkten från 2 999 kronor till 3 499 kronor. Bland annat har bolaget använt sig mer av flygfrakt för att säkra produktförsörjningen.
– Den största anledningen är ökad press i inköpspriset och dyrare fraktkostnader. Det är en tydlig påverkan av pandemin, säger Fredrik Carling.