När svenskarna uppmanas att avstå från att ge sig ut och handla mat i butiker har livsmedelsbranschen upplevt en explosionsartad ökning av försäljning via internet.
Livsmedelskedjorna har ökat sin försäljning även i fysiska butiker, men det är e-handeln som driver den stora tillväxten. Under det andra och tredje kvartalet ökade e-handeln med 114 respektive 101 procent för hela branschen jämfört med samma period i fjol, enligt statistik från intresseorganisationen Svensk dagligvaruhandel.
– Det är en väldig, väldigt stark utveckling och e-handelsförsäljningen står för en väldig stor del av tillväxten, säger Tony Holmberg, affärschef för e-handel inom Ica.
Anställt närmare 1 000
Alla stora aktörer som TT har pratat med uppger att de har nyrekryterat under pandemin för att klara trycket från konsumenterna och många har även fått utöka sin lagerkapacitet. Exempelvis Mathem – som inte har några fysiska butiker – har anställt närmare 1 000 nya medarbetare.
– Det finns andra delar av samhället som gått i andra riktningar, så att vi kan erbjuda dem jobb är ju jättekul, säger Johan Lagercrantz, vd för Mathem.
Numera har Mathem två lager i Stockholm och man har flyttat till en fem gånger större lokal än tidigare i Göteborg. Även i Arlöv utanför Malmö har man utökat sin kapacitet.
– Hela vårt fokus 2020 har varit att kunna utöka vår kapacitet så mycket det bara går, men på relativt kort sikt. Det går inte titta på projekt över två, tre års tid, utan man får jobba med de medel man har för att få snabb effekt, säger Johan Lagercrantz.
På landet hämtar man maten
I storstadsområdena är det hemleverans som är mest attraktivt, men ute i landet är det mer populärt att göra sin beställning online för att sedan hämta upp sina varor på särskilda upphämtningsstationer i anslutning till butiken.
– En övervägande del av våra e-handelskunder väljer att hämta i butik, säger Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys.
Leveransalternativet har växt mer än hemleveranser under pandemin. Upphämtning av färdigpackade varor i butik ökade under det andra och tredje kvartalet med 205 respektive 183 procent jämfört med samma period i fjol. För hemleveranser var ökningen 67 respektive 60 procent för marknaden i sin helhet, enligt Svensk dagligvaruhandel.
Förändrat e-handelsmönster
Svenskarna har tidigare varit bra på att köpa exempelvis böcker online, men nu har något skett även vad gäller matinköpen. Branschen tror att det är en bestående förändring och att pandemin har gjort att utvecklingen hoppat flera år framåt i tiden.
– E-handelsmönstret har förändrats hos människor i och med pandemin. När man väl har gjort köpet en till tre gånger har man fått en vana och man inser att det är skönt att slippa släpa på tunga varor, säger Sarah Mundh-Petersen, chef för Coop online.