Köp av nätmat – det nya normala för svensken

Svenskarna klickar hem mat via internet som aldrig förr. Pandemin har gjort att utvecklingen hoppat flera år framåt i tiden.
–Jag tror att det här en bestående förändring, säger Sara Mundh-Petersen, chef för Coop online.

Matkassar packas på Mathems lager i Arlöv utanför Malmö. Svenskarna handlar mat som aldrig förr på internet under pandemin.

Matkassar packas på Mathems lager i Arlöv utanför Malmö. Svenskarna handlar mat som aldrig förr på internet under pandemin.

Foto: Johan Nilsson/TT

Vetenskap & teknologi2020-12-25 20:15

När svenskarna uppmanas att avstå från att ge sig ut och handla mat i butiker har livsmedelsbranschen upplevt en explosionsartad ökning av försäljning via internet.

Livsmedelskedjorna har ökat sin försäljning även i fysiska butiker, men det är e-handeln som driver den stora tillväxten. Under det andra och tredje kvartalet ökade e-handeln med 114 respektive 101 procent för hela branschen jämfört med samma period i fjol, enligt statistik från intresseorganisationen Svensk dagligvaruhandel.

– Det är en väldig, väldigt stark utveckling och e-handelsförsäljningen står för en väldig stor del av tillväxten, säger Tony Holmberg, affärschef för e-handel inom Ica.

Anställt närmare 1 000

Alla stora aktörer som TT har pratat med uppger att de har nyrekryterat under pandemin för att klara trycket från konsumenterna och många har även fått utöka sin lagerkapacitet. Exempelvis Mathem – som inte har några fysiska butiker – har anställt närmare 1 000 nya medarbetare.

– Det finns andra delar av samhället som gått i andra riktningar, så att vi kan erbjuda dem jobb är ju jättekul, säger Johan Lagercrantz, vd för Mathem.

Numera har Mathem två lager i Stockholm och man har flyttat till en fem gånger större lokal än tidigare i Göteborg. Även i Arlöv utanför Malmö har man utökat sin kapacitet.

– Hela vårt fokus 2020 har varit att kunna utöka vår kapacitet så mycket det bara går, men på relativt kort sikt. Det går inte titta på projekt över två, tre års tid, utan man får jobba med de medel man har för att få snabb effekt, säger Johan Lagercrantz.

På landet hämtar man maten

I storstadsområdena är det hemleverans som är mest attraktivt, men ute i landet är det mer populärt att göra sin beställning online för att sedan hämta upp sina varor på särskilda upphämtningsstationer i anslutning till butiken.

– En övervägande del av våra e-handelskunder väljer att hämta i butik, säger Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys.

Leveransalternativet har växt mer än hemleveranser under pandemin. Upphämtning av färdigpackade varor i butik ökade under det andra och tredje kvartalet med 205 respektive 183 procent jämfört med samma period i fjol. För hemleveranser var ökningen 67 respektive 60 procent för marknaden i sin helhet, enligt Svensk dagligvaruhandel.

Förändrat e-handelsmönster

Svenskarna har tidigare varit bra på att köpa exempelvis böcker online, men nu har något skett även vad gäller matinköpen. Branschen tror att det är en bestående förändring och att pandemin har gjort att utvecklingen hoppat flera år framåt i tiden.

– E-handelsmönstret har förändrats hos människor i och med pandemin. När man väl har gjort köpet en till tre gånger har man fått en vana och man inser att det är skönt att slippa släpa på tunga varor, säger Sarah Mundh-Petersen, chef för Coop online.

Fakta: Branschens utveckling under pandemin

Livsmedelsbranschens utveckling under pandemin jämfört med samma period 2019 (avrundade siffror):

Total försäljningsutveckling, fysiska butiker och e-handel:

Första kvartalet: 9 procent

Andra kvartalet: 8 procent

Tredje kvartalet: 6 procent

E-handel totalt månad för månad mars–november 2020:

Mars: 50 procent

April: 101 procent

Maj: 108 procent

Juni: 135 procent

Juli: 165 procent

Augusti: 89 procent

September: 76 procent

Oktober: 84 procent

November: 136 procent

Kvartalsutveckling:

Första kvartalet: 27 procent

Andra kvartalet: 114 procent

Tredje kvartalet: 101 procent

E-handel med hemleverans:

Första kvartalet: 17 procent

Andra kvartalet: 67 procent

Tredje kvartalet: 60 procent

E-handel med upphämtning i butik:

Första kvartalet: 49 procent

Andra kvartalet: 205 procent

Tredje kvartalet: 183 procent

Källa: Dagligvaruindex från Svensk dagligvaruhandel i samarbete med HUI Research

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!