Tidigare i april upptäcktes ett elektronikfel i vissa tillverkade 737 Max-plan och Boeing bad flera flygbolag att temporärt ställa flygplansmodellen på marken. Därtill stoppade bolaget nya leveranser av planet. Nu kräver USA:s luftfartsmyndighet (FAA) att elektronikfelet åtgärdas på sammanlagt 106 av Max-flygplan runt om i världen, innan de får sättas in i trafik igen.
Den problemtyngda flygplansmodellen började användas igen i november efter ett uppehåll på 20 månader, sedan mars 2019, efter att den varit inblandad i två olyckor med sammanlagt 346 dödsoffer.
Förlust på 537 miljoner dollar
Beskedet att vissa 737 Max-flygplan åter har flygförbud kommer samtidigt som Boeing redovisar en förlust på 537 miljoner dollar för årets första kvartal, vilket motsvarar närmare 4,5 miljarder kronor. Det är visserligen nästan 100 miljoner dollar bättre än förlusten för samma period förra året, men flygplanstillverkaren har befunnit sig i ett krisläge i två år och har redovisat förlust sex kvartal i rad.
Den här gången dras resultatet framför allt ner av få leveranser av den större modellen 787 Dreamliner, enligt bolaget. Leveranserna stoppades i höstas på grund av produktionsproblem och återupptogs i mars.
Viss ljusning
Nu skönjas dock en viss ljusning på den amerikanska marknaden, hoppas bolaget.
"Även om den globala pandemin fortsätter att vara en utmaning för branschen övergripande, ser vi 2021 som en viktig vändpunkt i och med att tillgången på vaccin ökar och vi har ett branschsamarbete med regeringen för att möjliggöra en kraftfull återhämtning," skriver Boeings vd Dave Calhoun i ett pressmeddelande.
I andra delar av världen är läget betydligt osäkrare, enligt Calhoun. Mindre en 60 procent av kapaciteten hos världens flygbolag utnyttjas i dagsläget, visar branschsiffror.