Tiotusentals svenska småsparare kunde i torsdags glädjas åt en ny krisplan med ännu en omgång drastiska krisåtgärder från flygbolaget Norwegian. Krisplanen – som inkluderar ett nytt kapitaltillskott på fyra miljarder, flygplansförsäljningar och skuldkonvertering – fick Norwegian-aktien att lyfta med 7 procent.
30 aktier för ett frimärke
Men kurslyftet kom från en mycket låg nivå. Du får fortfarande cirka 30 Norwegianaktier för ett frimärke efter kursraset på 99 procent sedan årsskiftet. Och det är många fallgropar på vägen även med den nya krisplanen.
Småspararna började redan när covid-19-pandemin och smittskyddsåtgärder slog ut stora delar av flygtrafiken i våras att köpa in sig som nya Norwegianägare på bred front. Trenden är tydlig i Nordnets och konkurrenten Avanzas ägarstatistik.
Bland Avanzas kunder fanns 1 866 Norwegian-ägare den 2 januari i 2020. Fem månader senare, när bolaget fick ett stödpaket med garantilån av den norska regeringen, hade antalet nästan tiofaldigats till cirka 15 000. Och i dag har nästan 50 000 Avanzakunder Norwegianaktier i portföljen.
Det gör Norwegianaktien till den utländska aktie som är vanligast innehav bland Avanzas kunder. På andra och tredje plats hamnar Apple och Tesla, med nästan 33 000 respektive drygt 31 000 Avanzakunder som ägare.
Spekulanter som chansar
Frida Bratt beskriver Norwegians nya småägare som spekulanter, som chansar:
– Det är många som gett sig in i det här för att bottenfiska, säger hon.
Både Frida Bratt och Avanzakollegan Nicklas Andersson påminner även om att det ofta är relativt små belopp som spararna har investerat i Norwegian och att det mesta har satsats efter kurskollapsen i våras.
Snittinvesteringen i Norwegian bland Avanzas kunder som äger aktien ligger i dag på 2 747 kronor, medan medianinvesteringen hamnar strax under tusenlappen. Dessa belopp kan jämföras med snittinvesteringen i Apple och Tesla på 73 758 kronor respektive 165 156 kronor.
Totalt äger Avanzakunder Norwegian-aktier för nästan 140 miljoner kronor, vilket kan jämföras med det sammanlagda innehavet i Apple och Tesla på 2,4 respektive 5,2 miljarder.
– Det är en dramatisk skillnad, säger Nicklas Andersson.
Kan bli "en hygglig slant"
Ett par tusen kronor på Norwegian kan snabbt bli "en hygglig slant", enligt Nicklas Andersson – om flygresandet tar fart igen och Norwegian överlever den akuta krisen. Men han påminner om att man ska se på detta som ett alternativ till en trisslott.
– Våga köpa mer när det är riktigt sura tider och det gör riktigt ont i magen. Det är ett framgångsrecept. Men det är klart att du kan förlora dina pengar, säger han.
– Var definitivt 100 procent beredd på att du kan förlora alla dina pengar om du ska spekulera i Norwegian, tillägger han.