Restriktioner slår mot Clas Ohlson

Pandemin och restriktioner tryckte ned butikskedjan Clas Ohlsons försäljning till 718 miljoner kronor i oktober, en nedgång med 3 procent jämfört med samma månad i fjol.

Kedjan Clas Ohlson, med vd Lotta Lyrå, redovisar oktoberförsäljningen. Arkivbild

Kedjan Clas Ohlson, med vd Lotta Lyrå, redovisar oktoberförsäljningen. Arkivbild

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Vetenskap & teknologi2020-11-13 07:40

En svagare norsk krona bidrar också till nedgången.

Mätt i jämförbara enheter och i lokal valuta ökade kedjans försäljning med 2 procent.

Onlineförsäljningen i oktober lyfte 51 procent till 58 miljoner kronor, i linje med kedjans långsiktiga tillväxtmål.

Antalet butiker var vid utgången av oktober 228, vilket var fyra färre än ett år tidigare.

"Kundernas beteende liknade i stora delar det vi såg under våren och sommaren med minskad trafik till våra fysiska butiker, i synnerhet butiker i citylägen, men med en relativt god försäljning per kund", skriver Lotta Lyrå, Clas Ohlsons vd, i en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!