Visst har det varit ett speciellt år i pandemins tecken. Magdalena Gerger, vd för Systembolaget, konstaterar att viruset har varit väldigt påtaglig för Systembolaget. Både rent praktiskt med att organisera butiker och kundflöden så att smittan hindras, och försäljningsmässigt.
– Vi har sett stora förändringar. Kunder har handlat på andra platser, vid andra tider och online, säger hon.
Men vi har druckit mer hemma. Både begränsningarna för krogarna och det minskade resandet ligger bakom, förklarar hon.
Försäljningen under januari till september, räknat i ren alkohol, ligger 12 procent över motsvarande tid i fjol. Det innebär att vi köpt hem 4 373 000 liter mer ren alkohol från Systembolaget under pandemivåren och sommaren.
Inte så konstigt, egentligen, för vi har hållit oss hemma och inte gått på krogen i samma utsträckning, och vi har inte heller rest.
– Gränserna har varit stängda, och vi har inte konsumerat alkohol utomlands, och inte heller köpt med hem. Svenskar är ett väldigt resande folk.
Resandeförsäljning försvann
Införseln av alkohol av resande svenskar står faktiskt för en väldigt stor del av vår konsumtion, förklarar hon. Det handlar både om den där extra flaskan från butiken på resmålet och mer organiserade köpresor med syfte att skaffa hem öl och sprit.
Men trots eländet i år har vi inte tröstsupit , konstaterar hon lite lättat. Systembolaget har haft noga koll på det, berättar hon.
– Alkohol är en riskprodukt, och en stor riskfaktor i samhället. Inte minst i andra ledet för anhöriga.
En pandemi är också en särskilt stor extra påfrestning, förklarar hon.
– Vi, och andra också, har gjort ett ökat antal undersökningar och analyser.
Hon berättar om en undersökning, som undersökningsföretaget Norstat gjorde i maj. Den visade att de allra flesta av oss inte alls har ändrat alkoholvanorna, trots pandemin, bara en liten grupp svarar att druckit mer. En grupp dricker till och med mindre än annars.
– Yngre dricker mer socialt, och en del unga har nog minskat sitt drickande nu när de inte kan träffas.
Men vad vi dricker har ändrats, berättar hon.
– Mousserande har störtdykt. Där hade vi sett en ökad andel innan pandemin.
Vi har förstås inte haft särskilt många anledningar att fira i år.
Alkoholfria alternativ har också tvärnitat, berättar hon. Det har varit på stadig uppgång sedan länge, men nu dalar försäljningen rejält.
– Kanske den som vill dricka alkoholfritt nöjer sig med billigare alternativ.
Öl och sprit ökade
Både öl- och spritförsäljningen har dock gått upp. Det beror antagligen mycket på att vi rest mindre, då vi åker utomlands är det just öl och sprit vi köper, förklarar hon.
Fast vi har också kostat på oss lite finare dricka. Vi har ju både bakat och lagat mat som aldrig förr under pandemin, och då har vi också sett till att få riktigt goda drycker till.
– Den trenden har fortsatt, vi kallar det "premiumisering", säger hon.
– Man är beredd att betala lite mer. Ur en samhällssynpunkt är det bra, man fokuserar mer på kvalitet och mindre på "rus per krona".
Intresset för lokalproducerad öl har också hållit i sig.
– Det är explosionsartat. Det finns tusentals producenter, och det småskaliga ökar.
Vi har dock inte hamstrat.
– Nej, faktiskt inte alls. Det fanns en oro för det i början, men det har inte blivit så.
Däremot har vi börjat köpa våra Systembolagsvaror via nätet som aldrig förr. Tjänsten har funnits i fem år i lite mer blygsam form, men nu har näthandeln ökat explosionsartat.
– Många har ställt om. Vi fick till och med rekrytera mer personal. Det var så många nya som startade konto hos oss.
Näthandeln står nu för 5 procent av försäljningen, berättar hon. Än så länge finns den bara i 65 procent av landet, men nästa år ska den utökas till hela Sverige, berättar hon.
Frågan är om det går för Systembolaget som för andra butikskedjor när näthandeln ökar – kommer kanske butikerna i stadskärnorna att slå igen? Fast det ser Magdalena Gerger inte i sin kristallkula.
– För dagligvaror är andelen näthandel fortfarande väldigt låg. Och hur man än putsar på den där kristallkulan så är det svårt att säga hur det blir.
Systembolaget har också en viktig rådgivningsfunktion, undersöker hon.
– Vi satsar på att bli mer digitala utan att det sker på bekostnad av bemötandet, säger Magdalena Gerger.