Salesforce köper Slack

San Fransisco-baserade Salesforce köper kommunikationsverktyget Slack. Salesforce breddar därmed sitt utbud i en tid då många jobbar hemma till följd av pandemin.

I Salesforce Tower i San Francisco, den höga byggnaden bakom supermånen på bilden, finns företaget Salesforce huvudkontor. Arkivbild.

I Salesforce Tower i San Francisco, den höga byggnaden bakom supermånen på bilden, finns företaget Salesforce huvudkontor. Arkivbild.

Foto: Noah Berger/AP/TT

Vetenskap & teknologi2020-12-02 00:30

"Tillsammans kommer Salesforce och Slack att forma framtidens företagsmjukvara och förändra sättet som alla jobbar på i den nya digitala, 'jobba var som helst'-världen", säger Salesforce vd Marc Benioff i ett uttalande.

Salesforces plattform används för att hantera marknadsförings- och försäljningsavdelningar. Köpeskillingen är 27,7 miljarder dollar (235 miljarder kronor). Båda företagens respektive styrelse har godkänt uppköpet, som väntas slutföras nästa år efter godkännande från aktieägare och myndigheter.

Enligt analytiker är ett av målen med uppköpet att bättre kunna konkurrera med Microsoft, vars molntjänster ihop med Office 365 och Teams är starka på företagssidan.

– Det här kommer inte att bli lätt för Salesforce och kan kräva att bolaget gör många fler investeringar inom video och personlig produktivitet, säger analytikern Patrick Moorhead vid Moor Insights and Strategy.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!