Liseberg öppnar grindarna som varit stängda i ett och ett halvt år. Vid sidan av alla rastlösa barn som vill åka bergochdalbana är det även en annan grupp som nu får luft under vingarna. Infrastrukturen av restauranger, glasskiosker och hotellverksamhet runt Liseberg smutsar ner tillräckligt för att hålla en hel industri med jobb, nämligen tvätteribranschen.
Vic Textiltvätt har majoriteten av sina uppdrag från Liseberg och sedan nöjesparkens stängning har verksamheten fört en vacklande tillvaro.
– Tvätteribranschen är som en spegel av det övriga samhället. De som har tvättat kläder till vårdinrättningar och sjukhus har kunnat jobba treskift, medan vi som har hotell och restaurang som våra främsta kunder har haft kris, säger Tor-Björn Angin som är ägare av Vic Textiltvätt och vice ordförande i Sveriges Tvätteriförbund.
Ser en ljusning
De har fått säga upp fem anställda av 30 och samtliga anställda är permitterade mellan 20 och 60 procent. Men när nu nöjesparken öppnar igen ser de en ljusning i tillvaron.
– Jag hoppas på att vändningen kommer nu. Men jag vet ärligt talat inte om vi någonsin kommer tillbaka efter det här, och nu talar jag för många tvätterier jag har haft kontakt med som tappat nästan alla kunder under pandemin, säger Tor-Björn Angin.
I motsats till restaurangernas företrädare som gått gatorna fram och slagit på lock och den högljudda kultursfären, så är tvätteribranschen en tystlåten grupp. De biter ihop, kämpar på och fortsätter lite till eftersom många företag är familjeföretag där jobbet är en del av en sammanhållning och en tradition.
Tappade 60 procent av intäkter
KTI tvätt är det största kemtvättföretaget i Stockholm och har tappat 60 procent av sina inkomster under pandemin. De har såväl hotell och restaurang som privatpersoner som kunder och har tappat båda kundkretsarna. Andra kvartalet 2020 tystnade telefonen på tvätteriet från en dag till en annan och ordrarna uteblev.
– Vi hoppas på att få tillbaka kunder nu när samhället öppnar upp, men jag tror inte att det blir som innan utan jag tror att folk kommer fortsätta jobba hemma och man kemtvättar inte en skjorta för att sitta i zoommöte, säger Robert Özboyaki, VD på KTI Tvätt.