Volta Trucks har tidigare lyckats kroka upp flera stora aktörer som potentiella kunder, däribland Bring i Sverige och Posten i Norge som testar Volta Zero, men hittills har ingen lagt en beställning i samma storleksordning som franska Petit Forestier.
– Vi är överväldigade och väldigt glada. Vi tror att det är den största affären hittills i Europa inom segmentet stora elektriska fordon, säger Volta Trucks brittiske vd Rob Fowler.
Volta Trucks satsar i huvudsak på att sälja lastbilar i storstäder som London och Paris. Den franska huvudstaden är särskilt intressant eftersom den förbjuder dieseldrivna lastbilar i innerstaden från och med 2024.
– Regleringar kring dieselfordon i London och Paris närmar sig mycket snabbt. Det är såklart där som vi ser en väldigt stor efterfrågan från vår kundbas, säger Fowler.
De första lastbilarna ska börja tillverkas i slutet av 2022. Det är ännu inte klart i vilket land som tillverkningen ska ske, men det lutar åt Storbritannien eftersom ingenjörerna är baserade där, enligt Fowler.
Volta Trucks vill inte svara på vad Volta Zero säljs för, eller hur många lastbilar som bolaget har sålt sammanlagt.
– Vi ligger fortfarande i förhandlingar med flera stora kunder, så vi har valt att inte gå ut med siffran, säger Fowler.