Suezstopp kan försena covidutrustning

Handskar, förkläden och annan medicinteknisk utrustning – vi importerar det mesta från Asien med skeppslaster via Suezkanalen. Fartyget som stoppat kanalen kan innebära att livsviktigt sjukvårdsmaterial försenas i coronatider.

Sverige är beroende av import av sjukvårdsutrustning från Asien. Arkivbild.

Sverige är beroende av import av sjukvårdsutrustning från Asien. Arkivbild.

Foto: Erik Nylander/TT

Vetenskap & teknologi2021-03-30 07:05

Anna Lefevre Skjöldebrand, vd för medicinteknikföretagens branschorganisation Swedish Medtech, konstaterar att branschen är väldigt beroende av import från Asien, och att det mesta går med båt via Suezkanalen.

I vanliga fall, vill säga. Just nu står det nästan stilla, eftersom ett fartyg under flera dagar blockerat världshandelns pulsåder. Fartyget är nu loss men hundratals andra köar för att kunna gå igenom kanalen.

– En del produkter tillverkas i Europa, men vi är ändå beroende av delar från Asien, säger hon.

Än så länge har inte företagen larmat om störningar eller brist, berättar hon.

– Men det här kommer att påverka regioner, kommuner och privatpersoner, säger Anna Lefevre Skjöldebrand.

Långvariga förseningar

Vd:n för Göteborgs hamn, Elvir Dzanic, har tidigare sagt till TT att det kommer att ta veckor, eller till och med månader, innan allt är som vanligt igen. När störningar uppstår blir följdeffekterna stora i de pressade logistikkedjorna. Anna Lefevre Skjöldebrand är inne på samma linje.

– Det handlar dels om båtar som står på kö, men också om båtar på fel ställe, liksom containrar som inte finns där de behövs. Det här tar tid.

Hur mycket stoppet kommer att påverka kan hon dock inte säga nu. Branschen förstod redan i fjol, då vi hade sådan brist på viktig skyddsutrustning, att det var viktigt med lager.

– Min bild är att vård och omsorg har bättre lager än för ett år sedan. Men det är inte så att vi inte kommer att beröras.

Företaget Onemed, som distribuerar medicinteknisk utrustning och sjukvårdsmaterial till regioner, kommuner och privatpersoner, har jobbat hårt sedan i förra veckan för att överblicka och minska konsekvenserna av stoppet, berättar Peter Nilsson, logistikansvarig på Onemed.

– Det får följdeffekter, först och främst en försening på sju till åtta dagar, men också följder som dominoeffekter, säger han.

Onemeds huvudlager tar varje vecka emot cirka 50 tjugofotscontainrar med material, berättar han. Det mesta transporteras med båt.

Större lager nu

Han berättar att både pandemin, med potentiella nya vågor av smitta, och det kinesiska nyåret har fått företaget att öka sina lager.

– Vi har förberett våra säkerhetslager med högre lagernivåer. Det kommer bli enstaka produkter med brist. Totalt lagerhåller vi cirka 15 000 produkter, säger han.

Skyddsutrustning, som det var sådan brist på i fjol, finns det till exempel gott om i lager hos Onemed.

– Vi hann också styra om en del vaccinationsrelaterade produkter i förra veckan. Vi började på en gång då det hände, säger Peter Nilsson.

Fakta: Fartyg på tvären

Det 400 meter långa containerfartyget Ever Given, lastat med cirka 200 000 ton gods, drogs på måndagseftermiddagen loss. Då hade fartyget blockerat Suezkanalen sedan i tisdags i förra veckan. Kanalen är en av världens viktigaste farleder för sjöfrakt.

Under en sandstorm kilade fartyget fast sig i sandstranden längs kanalen.

Suezkanalen är en sjöfarled som förbinder Medelhavet och Röda havet, och gör det möjligt att färdas mellan Europa och Asien utan att runda Afrika.

I snitt passerar 1 550 fartyg genom kanalen varje månad (under 2020 sammanlagt 18 597 fartyg).

Bulkfartyg står för omkring 30 procent av transporterna, följt av containerfartyg, som står för 25 procent. Oljetankrar står för 15 procent.

Enligt Göteborgs hamn kommer det att ta veckor, och till och med månader, innan konsekvenserna av stoppet kan tas igen.

Källa: Reuters, AFP, Göteborgs hamn

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!