Tvärnit på reklammarknaden

Året har inletts med en tvärnit för reklam- och annonsinvesteringar i skuggan av ökad smittspridning och coronarestriktioner. Branschen varnar för "stora bekymmer" om utvecklingen inte vänder.

Särskilt utomhus- och trafikreklam drabbas när annonsörerna stramar åt investeringarna i januari, enligt branschstatistik. Arkivbild.

Särskilt utomhus- och trafikreklam drabbas när annonsörerna stramar åt investeringarna i januari, enligt branschstatistik. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund / TT

Vetenskap & teknologi2021-02-09 10:29

Mediainvesteringarna – det vill säga reklam- och annonsintäkterna – minskade till 880 miljoner kronor i januari, enligt en månadsrapport från branschorganisationen Sveriges Mediebyråer. Det är en nedgång med 18 procent jämfört med samma period 2020.

De flesta kategorier backade, men värst var det för utomhus- och trafikreklam, som rasade med 58 procent. Tryckta medier drabbas också hårt.

"Under januari 2021 investerades print för drygt 50 miljoner kronor, motsvarande siffra för bara sju år sedan var 200 miljoner", skriver branschorganisationen.

"Efter ett relativt starkt fjärde kvartal, där medieinvesteringarna endast föll med 4,5 procent, är detta mycket förvånande. Siffrorna visar att annonsörer och mediebyråer inleder året mycket försiktigt", skriver Daniel Eriksson, styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Han tror att både smittspridningen och restriktioner påverkat utvecklingen.

Branschen bävar nu för utvecklingen framöver.

"Det finns stor anledning för medieägarna att känna oro inför 2021. Annonsörerna är mycket försiktiga vid ingången av året, och annonsvolymer och priser faller snabbt. Om inte myndigheter och vaccineringar mildrar pandemin inom kort kommer många medier att få stora bekymmer", skriver Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå i en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!