60 Ă„r sedan 34:an byggdes – Sven-Erik minns arbetet

Det Àr över 60 Är sedan riksvÀg 34 mellan MÄlilla och Hultsfred byggdes. Sven-Erik Svensson i EmmenÀs var en alla de som jobbade med vÀgen.

"HĂ€r vid Ödhult fick man leda om jĂ€rnvĂ€gen medan viadukten byggdes, berĂ€ttar Sven-Erik Svensson, som var med nĂ€r nya 34-an byggdes för precis 60 Ă„r sedan.

"HĂ€r vid Ödhult fick man leda om jĂ€rnvĂ€gen medan viadukten byggdes, berĂ€ttar Sven-Erik Svensson, som var med nĂ€r nya 34-an byggdes för precis 60 Ă„r sedan.

Foto: Olof Carlson

Familj2021-07-09 08:00

Nu, nÀr nÀsta stora byggprojekt pÄ 34:an har kommit igÄng, vaknar Sven-Erik Svenssons minnen frÄn vÀgbygget. Och han berÀttar gÀrna...

– Jag hade precis gĂ„tt ut realskolan 1960 och började som "pinnpojk" vid vĂ€gbygget, sĂ€ger han. Det betyder att jag hjĂ€lpte till att sĂ€tta upp pinnar och staka ut vĂ€gen. PĂ„ den tiden anvĂ€nde vi mĂ„ttband nĂ€r vi mĂ€tte. Vi stakade ut bĂ„de vĂ€gstrĂ€ckning och vĂ€ghöjd, rakt igenom skogen.

I dag Ă€r det gps och laser som gĂ€ller. 

Den hĂ€r nya vĂ€gen blev ett stort steg framĂ„t, jĂ€mfört med gamla vĂ€gen mellan MĂ„lilla och Hultsfred. Än i dag kan man följa stora delar av den som slingar fram och tillbaka över den "nya". Men trots det blev det 12 kilometer ny vĂ€g.

– VĂ€gbygget började vid gamla Essomacken hĂ€r i EmmenĂ€s, berĂ€ttar Sven-Erik Svensson, sedan gick det genom MĂ„lilla, upp mot Dalsbacken dĂ€r den svĂ€ngde av och gick genom skogen ut till den nuvarande strĂ€ckningen. Sedan byggdes en helt ny strĂ€ckning Ă€nda fram till slakteriet i Hultsfred.

PĂ„ den hĂ€r tiden gick vĂ€gen igenom samhĂ€llena. Förbifarter var ett okĂ€nt begrepp, nĂ€r huvuddelen av trafiken utgjordes av Volvo PV en och annan Ford, en rĂ€cka folkvagnar och nĂ„gra puttrande Saabar. Och de kom inte tĂ€tare Ă€n att trafiken kunde gĂ„ rakt igenom tĂ€torterna. 

– Totalt var bygget 12 kilometer lĂ„ngt, berĂ€ttar Sven-Erik Svensson, och man fick sprĂ€nga sig fram genom berget nĂ€stan hela vĂ€gen. Jag minns hur vi fick Ă„ka till upplaget vid Lilla RĂ„sa och hĂ€mta dynamit. Vi lastade in 500 kilo i kofferten pĂ„ en Volvo Duett. Och sĂ„ tog vi nĂ„gra tĂ€ndsatser i samma lass.

– I dag skulle arbetsmiljöverkets inspektörer fara i taket, om nĂ„gon försökte...

Det blev ocksÄ mycket borrande för sprÀngningarna. Med vanliga tryckluftsdrivna handborrar jobbade man sig ner i berget, 80 centimeter i taget.

– De djupaste borrhĂ„llen var 13 meter, sĂ€ger Sven-Erik Svensson. Gubbarna stod dĂ€r i rök och damm, och hade varken andningsskydd eller hörselskydd pĂ„ sig.

Men det var andra tider dÄ. NÄgot som blir vÀldigt tydligt, nÀr Sven-Erik visar en gammal film som togs av filmaren Gusten Broms i MÄlilla. Han följde vÀgbygget med sin kamera, allt frÄn de första avverkningarna fram till att trafiken slÀpptes pÄ. Det ser lite bakvÀnt ut, men som tur var körde alla pÄ vÀnster sida.

– Skogsavverkningen för den nya vĂ€gen började hösten 1959, berĂ€ttar Sven-Erik Svensson. PĂ„ den tiden fanns det inga skogsmaskiner utan det var motorsĂ„g som gĂ€llde. Jag tror till och med att timret kördes ut med hĂ€st. Eller om de hade nĂ„gon traktor.... Riset bar man ihop i stora högar som sedan eldades upp.

Filmen visar ocksĂ„ vilken skillnad det Ă€r i maskinparken, om de tvĂ„ smĂ„ dumprarna som anvĂ€ndes. JĂ€mfört med dagens Ă€r de nĂ€rmast att betrakta som motoriserade skottkĂ€rror. 

– Det fanns bara lingrĂ€vare vid den hĂ€r tiden, berĂ€ttar Sven-Erik Svensson, sĂ„ det blev mycket handskottande ocksĂ„ för att fĂ„ rent pĂ„ berget inför sprĂ€ngningen. Det fanns heller inga hjullastare, det man hade var vanliga traktorer med skopa. Det gick ju det med, Ă€ven om det tog tid.

Men fĂ€rdigt blev det. Och 1961 blev etappen EmmenĂ€s - Ödhult invigd och sommaren 1962 blev den andra delen klar. Fram till slakteriet i Hultsfred.

– DĂ„ hade vĂ€gbygget kostat 5,3 miljoner kronor totalt, berĂ€ttar Sven-Erik Svensson som har lĂ€st pĂ„ en del. FortsĂ€ttningen frĂ„n Hultsfred till Storebro blev klar 1966 och kostade drygt nio miljoner. 

VÀgarbetet pÄ vÀg 23/34

StrÀckan MÄlilla-Hultsfred ska byggas om och bli mötesfri 2+1-vÀg med mittrÀcke och med viltstÀngsel. Andra ÄtgÀrder blir viltstÀngsel, faunapassage samt en planskild gÄng- och cykelpassage norr om MÄlilla och en gÄng- och cykelvÀg mellan LillrÄsa och Hultsfred.

Efter semesterperioden fortsÀtter arbetet med bland annat losshÄllning och sprÀngning dÀr vÀgen ska breddas. VÀgarbetet kan innebÀra begrÀnsad framkomlighet pÄ strÀckan efter sommaren.

KĂ€lla: Trafikverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!