Nu, nÀr nÀsta stora byggprojekt pÄ 34:an har kommit igÄng, vaknar Sven-Erik Svenssons minnen frÄn vÀgbygget. Och han berÀttar gÀrna...
â Jag hade precis gĂ„tt ut realskolan 1960 och började som "pinnpojk" vid vĂ€gbygget, sĂ€ger han. Det betyder att jag hjĂ€lpte till att sĂ€tta upp pinnar och staka ut vĂ€gen. PĂ„ den tiden anvĂ€nde vi mĂ„ttband nĂ€r vi mĂ€tte. Vi stakade ut bĂ„de vĂ€gstrĂ€ckning och vĂ€ghöjd, rakt igenom skogen.
I dag Àr det gps och laser som gÀller.
Den hĂ€r nya vĂ€gen blev ett stort steg framĂ„t, jĂ€mfört med gamla vĂ€gen mellan MĂ„lilla och Hultsfred. Ăn i dag kan man följa stora delar av den som slingar fram och tillbaka över den "nya". Men trots det blev det 12 kilometer ny vĂ€g.
â VĂ€gbygget började vid gamla Essomacken hĂ€r i EmmenĂ€s, berĂ€ttar Sven-Erik Svensson, sedan gick det genom MĂ„lilla, upp mot Dalsbacken dĂ€r den svĂ€ngde av och gick genom skogen ut till den nuvarande strĂ€ckningen. Sedan byggdes en helt ny strĂ€ckning Ă€nda fram till slakteriet i Hultsfred.
PÄ den hÀr tiden gick vÀgen igenom samhÀllena. Förbifarter var ett okÀnt begrepp, nÀr huvuddelen av trafiken utgjordes av Volvo PV en och annan Ford, en rÀcka folkvagnar och nÄgra puttrande Saabar. Och de kom inte tÀtare Àn att trafiken kunde gÄ rakt igenom tÀtorterna.
â Totalt var bygget 12 kilometer lĂ„ngt, berĂ€ttar Sven-Erik Svensson, och man fick sprĂ€nga sig fram genom berget nĂ€stan hela vĂ€gen. Jag minns hur vi fick Ă„ka till upplaget vid Lilla RĂ„sa och hĂ€mta dynamit. Vi lastade in 500 kilo i kofferten pĂ„ en Volvo Duett. Och sĂ„ tog vi nĂ„gra tĂ€ndsatser i samma lass.
â I dag skulle arbetsmiljöverkets inspektörer fara i taket, om nĂ„gon försökte...
Det blev ocksÄ mycket borrande för sprÀngningarna. Med vanliga tryckluftsdrivna handborrar jobbade man sig ner i berget, 80 centimeter i taget.
â De djupaste borrhĂ„llen var 13 meter, sĂ€ger Sven-Erik Svensson. Gubbarna stod dĂ€r i rök och damm, och hade varken andningsskydd eller hörselskydd pĂ„ sig.
Men det var andra tider dÄ. NÄgot som blir vÀldigt tydligt, nÀr Sven-Erik visar en gammal film som togs av filmaren Gusten Broms i MÄlilla. Han följde vÀgbygget med sin kamera, allt frÄn de första avverkningarna fram till att trafiken slÀpptes pÄ. Det ser lite bakvÀnt ut, men som tur var körde alla pÄ vÀnster sida.
â Skogsavverkningen för den nya vĂ€gen började hösten 1959, berĂ€ttar Sven-Erik Svensson. PĂ„ den tiden fanns det inga skogsmaskiner utan det var motorsĂ„g som gĂ€llde. Jag tror till och med att timret kördes ut med hĂ€st. Eller om de hade nĂ„gon traktor.... Riset bar man ihop i stora högar som sedan eldades upp.
Filmen visar ocksÄ vilken skillnad det Àr i maskinparken, om de tvÄ smÄ dumprarna som anvÀndes. JÀmfört med dagens Àr de nÀrmast att betrakta som motoriserade skottkÀrror.
â Det fanns bara lingrĂ€vare vid den hĂ€r tiden, berĂ€ttar Sven-Erik Svensson, sĂ„ det blev mycket handskottande ocksĂ„ för att fĂ„ rent pĂ„ berget inför sprĂ€ngningen. Det fanns heller inga hjullastare, det man hade var vanliga traktorer med skopa. Det gick ju det med, Ă€ven om det tog tid.
Men fĂ€rdigt blev det. Och 1961 blev etappen EmmenĂ€s - Ădhult invigd och sommaren 1962 blev den andra delen klar. Fram till slakteriet i Hultsfred.
â DĂ„ hade vĂ€gbygget kostat 5,3 miljoner kronor totalt, berĂ€ttar Sven-Erik Svensson som har lĂ€st pĂ„ en del. FortsĂ€ttningen frĂ„n Hultsfred till Storebro blev klar 1966 och kostade drygt nio miljoner.