Vi trÀffar en strÄlande glad Annie i hennes salong Swimming on Mars i början av november. Beskedet att hon blivit handplockad av en branschjury kom bara hÀrom veckan och nu har hon tvÄ och en halv mÄnad pÄ sig att jobba fram sitt tÀvlingsbidrag.
I sammanhanget ska sÀgas att det faktiskt inte Àr första gÄngen Annie medverkar i den internationella tÀvlingen. Hon fick samma möjlighet i fjol.
Det Àr stort förstÄr man. Att bli utsedd. Hon har sjÀlv ansökt om, och skickat in bidrag till, mÄnga olika tÀvlingar genom Ären. NÄgot som varit en förutsÀttning för framgÄngarna hon nu skördar, och att hon gjort sig ett namn i branschen internationellt, poÀngterar hon.
â Jag Ă€r nog en ganska "produktiv" frisör/hĂ„rstylist. Och det gĂ€ller att man utmĂ€rker sig och syns för att fĂ„ sĂ„dana hĂ€r möjligheter. De som utser nomineringarna till tĂ€vlingen har stenkoll pĂ„ branschen och det Ă€r summan av vad som hĂ€nt under ett Ă„r som kokas ner till ett 50-tal nomineringar.
Hon beskriver sig som en luststyrd och ganska rastlös sjĂ€l â tvĂ„ personlighetsdrag som tagit henne dit dĂ€r hon Ă€r i dag.
â Inom frisöryrket kan man hela tiden utveckla sig, bli bĂ€ttre och bĂ€ttre. Om man vill. Man behöver inte stagnera. Det hĂ€nder saker hela tiden och det finns olika spĂ„r att ta in pĂ„, sĂ€ger hon.
SjÀlv delar hon sin tid mellan arbetet i VÀstervik, pÄ den egna hÄrstudion Swimming on Mars som hon öppnade sÄ sent som i somras, och arbetet som hÄrstylist och internationell utbildare Ät italienska hÄrvÄrdsföretaget Davines.
NÀr hon fÄr frÄgan om vad som fick henne att utbilda sig till frisör frÄn första början tÀnker hon efter en kort stund.
â Jag minns faktiskt inte riktigt. Men jag var skoltrött efter högstadiet och ville göra nĂ„got roligt, och kanske spelade det in att min brorsas tjej utbildade sig till frisör i samma veva som jag skulle vĂ€lja gymnasieprogram.
Hur som helst sÄ visade det sig vara ett klockrent yrkesval.
â Jag tycker faktiskt att mitt jobb bara blir roligare och roligare, sĂ€ger hon.
Och att satsa halvhjÀrtat pÄ nÄgot Àr inte Annies melodi. Nej, det Àr all in som gÀller.
â NĂ€r jag bestĂ€mt mig för nĂ„got jag vill göra sĂ„ vill jag bli sĂ„ bra som möjligt pĂ„ det.
â Ett av de största ögonblicken hittills i karriĂ€ren var nĂ€r jag tidigare i Ă„r fick Ă„ka till Parma och visa frisyrer och hĂ„ruppsĂ€ttningar för 3 500 kollegor, sĂ€ger hon.
Men med uppmÀrksamheten och framgÄngarna höjs ocksÄ förvÀntningarna.
HÀnder det aldrig att du fÄr prestationsÄngest?
â Jo, ibland. Men kanske mer i det vardagliga arbetet pĂ„ salongen. Och det beror nog pĂ„ att det kĂ€nns sĂ„ viktigt för mig att kunden blir glad och nöjd med resultatet. Han eller hon ska ju trivas och vara bekvĂ€m med sin frisyr.
â NĂ€r man skapar för tĂ€vlingar finns inget rĂ€tt eller fel. Vem bestĂ€mmer egentligen vad som Ă€r snyggt eller fult?, frĂ„gar hon retoriskt.
Hur gÄr det till nu dÄ inför tÀvlingen? Vad Àr det du ska Ästadkomma?
â Jag ska skapa en kollektion med minst fyra modeller som jag stylat. Kollektionen fotas och tĂ€vlingsbidraget skickas in digitalt. Deadline Ă€r den 17 januari.
â Jag har skapat en hel del avantgarde tidigare, ganska experimentellt. Nu Ă€r jag sugen pĂ„ att göra nĂ„got som Ă€r lite mer kommersiellt men Ă€ndĂ„ nytĂ€nkande pĂ„ ett minimalistiskt vis. Jag vill lĂ€gga extra fokus pĂ„ klipp- och fĂ€rgteknikerna.
SvÄrast av allt i processen Àr att hitta modeller, förklarar Annie.
â KaraktĂ€rsfulla kvinnor och mĂ€n sökes, sĂ€ger hon.
â Att det Ă€r en utmaning att hitta modeller har nog delvis att göra med att folk inte riktigt vet vad de ska förvĂ€nta sig av att medverka. Men jag skapar alltid i dialog med modellen. Det Ă€r ett teamwork. Det ska ju kĂ€nnas bra Ă€ven efter fotograferingen.
Var börjar man nÄgonstans?
â Jag börjar alltid med flera moodboards dĂ€r jag sĂ€tter miljö, fĂ€rgskala och form. Det Ă€r dĂ€rifrĂ„n jag tar avstamp och samlar inspiration. Det gĂ€ller att vara kreativ och ha nyskapande, originella idĂ©er. Vill man bli bĂ€st i vĂ€rlden sĂ„ funkar det ju inte att hĂ€rma andra.
â Sedan testar jag mina idĂ©er pĂ„ dockor innan jag tar mig an modellerna inför fotograferingen.
Annie beskriver hur inspirationen kan komma frÄn alla möjliga hÄll. En gÄng utgick hon frÄn ett typsnitt i datorn. En annan gÄng var temat fraktaler, det vill sÀga geometriska objekt som kan delas upp i delar som var och en liknar originalobjektet.
â I naturen finns fraktallika mönster överallt. Till exempel hos ormbunkar.