Bilhandlarveteran i Vimmerby berättar om livet med Saab

Med sina 40 år som Saabhandlare i bilstaden Vimmerby har Bertil Arvidsson sett det mesta i branschen, och han berättar gärna.

Bilhandlarveteranen Bertil Arvidsson, 87, i Vimmerby kan berätta om när Vimmerby växte fram som bilhandlarstaden under 1950- och 60-talen. Gärna sittande här i uterummet hemma i villan.

Bilhandlarveteranen Bertil Arvidsson, 87, i Vimmerby kan berätta om när Vimmerby växte fram som bilhandlarstaden under 1950- och 60-talen. Gärna sittande här i uterummet hemma i villan.

Foto: OLOF CARLSON

Familj2021-05-08 10:00

Den lilla tillverkaren som låg i Trollhättan ligger honom varmt om hjärtat fortfarande. Även om det numera står ett "främmande märke" i garaget.

– Jag hade tänkt att köra Saab livet ut, säger han, men nu på äldre dar behövde jag en lite högre bil, som är lättare att komma i och ur. 

Och då fick det bli en japan...

undefined
"Han var min förste chef". Bertil Arvidsson började som Saabsäljare hos Ingmar Tejle, och fortsatte med märket även i den egna firman.

När Bertil Arvidsson flyttade till Vimmerby hösten 1961 dröjde det inte länge förrän han började som bilhandlare, som anställd hos Ingmar Tejle. Han berättar:

– På den tiden var det inte många bilhandlare som hade några flotta bilhallar, säger han. Då jobbade vi mer med hembesök, vi åkte ut till kunderna och visade bilarna.

En affärsmetod som hade sina risker. Bertil Arvidsson berättar hur det gick en kall och ruggig höstdag när han skulle ut och demonstrera en PV för en kund på landsbygden utanför Vimmerby.

– På den tiden gick det till så att vi körde ut till kunden för en provtur. Först körde jag en bit, och demonstrerade bilen. Sedan fick kunden köra tillbaka. Den här gången stannade vi mitt ute i skogen för att byta. Jag gick runt bakom bilen för att sätta mig i passagerarsätet. Då körde kunden iväg och där stod jag i det kalla duggregnet.

Väntan blev lång, det tog i alla fall 20 minuter innan kunden kom tillbaka.

– Det visade sig, säger Bertil Arvidsson, att kunden skulle vända. Men han hittade inte backen. Så han fick fortsätta ända till Södra Vi, innan han hittade någonstans att köra runt.

undefined
Någon Saab att åka i har han inte längre. Men väl att titta på.

– Men affär blev det. Och kunden prutade inte... På den tiden var det något riktigt stort att köpa en bil. Nästan lika stort om att köpa hus. Så kunden var väl lite väl uppspelt.

Så det är många bilar som Bertil Arvidsson sett få nya ägare vid någons köksbord.

1962 kostade en ny Saab 96, tvåtaktare var det på den tiden, hela 10 300 kronor. Vilket motsvarade en genomsnittlig årslön på den tiden. Och än i dag kostar en genomsnittlig bil en årslön att köpa.

– På 1990-talet hade jag en man i verkstaden som räknade på det, bekräftar Bertil Arvidsson. När han började köpte han en ny Saab 96 av oss. 15 år senare köpte han en ny 900 i stället. Och han räknade ut att han fått jobba fler timmar för 96-an än för den nya bilen.

Mariannelund, Silverdalen, Hultsfred och Gullringen var orter han besökte ofta för att träffa kunder och blivande kunder. Finessen med Mariannelund och Silverdalen var att där fanns pappersbruk med skiftgång. Så det fanns många som var lediga på dagtid där. Och som förstås var intresserade av bilar.

Vimmerby etablerade sig tidigt som en bilhandlarmetropol. Bertil Arvidsson kan berätta att det på 60-talet fanns nio etablerade bilfirmor på orten. Alla med var sitt märke.

– Det var så på den tiden, säger han, då ville generalagenten att man bara hade ett huvudmärke. Men det är lite annorlunda numera. Nu har många flera olika.

Det var många som undrade hur det kunde bära sig med nio bilfirmor i en så liten stad som Vimmerby. Men, förklaringen är enkel. De hjälps åt att locka köpare från ganska långa håll.

undefined
9-5 sedan. En modell som Bertil Arvidsson sparat som minne av sin bilfirma.

– Det var en bekant som frågade mig en gång hur det kom sig att så många firmor kan klara sig, Vimmerby ligger ju lite avsides, berättar Bertil Arvidsson.

– Nej, svarade jag, jag kunde svara att vi bor väldigt centralt. Vi har 30 mil till Stockholm, Göteborg och Malmö. Och tio, tolv mil till städer som Linköping, Kalmar och Jönköping.

När Bertil Arvidsson började som Saabhandlare, var det ett ganska ungt märke på marknaden. Och de flesta handlarna var nya. Det gjorde, berättar han, att det blev väldigt familjärt. Alla kände varandra, och det hände att man helt enkelt bytte bilar med varandra, för att komma över en med rätt färg, allt enligt kundens önskemål.

undefined
Under sina år som bilhandlare i Vimmerby har det blivit många minnen. En del finns bevarat i fotoalbumen. Ett visst bilmärke från Trollhättan dominerar på bilderna.

– Jag var i fabriken många gånger, säger Bertil Arvidsson. I samband med att Saab övergav tvåtaktsmotorn och gick över till V4 var jag där. Det small och dundrade från plåtpressen. Sedan var jag där 1999 och då kunde man gå finklädd i fabriken. Det rent, tyst och fint överallt. Så det har varit en utveckling av biltillverkningen.

En stor profil i motorsammanhang var Per Gillbrand, som bland annat gjorde turbomotorn användbar för vanliga bilister.

– Det var en personlig bekant till mig, säger Bertil Arvidsson, han gjorde mycket för att utveckla bilarna. Mycket av det han införde har kommit att bli standard hos nästan alla biltillverkare i dag. Det är 22 punkter där Saab var först och andra tagit efter.

Personligt

Bertil Arvidsson

Bor: I Villa i Vimmerby.

Yrke: Bilhandlare i nästan 40 år.

Kom till Vimmerby: Hösten 1961.

Började sälja bilar: 1962 (Hos Ingmar Tejle).

Hade egen firma: Fram till år 2000, då den såldes till Holmgrens.

Favoritmärke: Saab.

Roligt minne: Kundernas intresse för detaljerna, när en ny årsmodell presenterades. 96-an hängde med länge och förbättrades i små steg under tiden. Största förändringen kom 1967 när modellen gick från tvåtakt till fyrtaktsmotor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!