â Det roligaste Ă€r att blanda alla sina vĂ€rldar. DĂ„ fĂ„r man ut mest av livet, sĂ€ger Ann-Louice Dahlgren.
Hon Àr regelbundet pÄ den lilla gÄrden strax utanför Flohult, Tuna, dÀr hon vÀxte upp och drömde om stora vÀrlden.
â Jag rattade in Radio Luxemburg pĂ„ kvĂ€llarna och siktet var instĂ€llt pĂ„ att se vĂ€rlden, minns hon.
Direkt efter humanistisk linje pÄ StÄlhagsskolan i Hultsfred gick flyttlasset. Först till London för att plugga. Sedan Heidelberg i Tyskland, tillbaka till London för dramasstudier följt av Lunds universitet. DÀrefter följde arbete i Stockholm som TV-journalist. Först pÄ SVT, bland annat pÄ kulturprogrammet Nike.
â Pappa tyckte det var kul nĂ€r jag fick kontorsrum mellan Hatte Furuhagen och Arne Weise pĂ„ SVT.
Efter rollen som marknadschef pÄ ett dot.com-bolag i början av 2000-talet kÀnde hon att det var dags att lÀmna Stockholm och begav sig till Rom.
â DĂ„ kĂ€nde jag inte nĂ„gon dĂ€r och kunde inte heller sprĂ„ket.
Den italienska sejouren kom att bli mÄngÄrig. En sprÄkförbistring hos en sekreterare skulle komma att leda till jobb som nöjesreporter pÄ public service radio- och TV-bolaget RAI i Rom.
â Personalchefen trodde att jag fĂ„tt ett bokat möte för att intervjua honom. "Nej, sa jag, jag tĂ€nkte mig en anstĂ€llningsintervju!" Smart och mĂ„lmedvetet tyckte han och gav mig jobb.
Hon fick uppdrag att bevaka filmfestivalerna i Cannes och Venedig.
â DĂ„ upptĂ€ckte jag HollywoodvĂ€rlden och att det inte var sĂ„ svĂ„rt att fĂ„ kontakt med agenter och filmstorheter.
Hon klev rakt in i den vÀrlden och jobbade snart som filmpublicist och projektledare för bÄde nordiska och italienska filmlanseringar pÄ de stora filmfestivalerna.
Som nöjesreporter fick hon uppdraget att intervjua Anita Ekberg, kÀnd som svÄrintervjuad bland italienska journalister.
â NĂ€r jag presenterade mig pĂ„ en presskonferens i Rom sa hon nĂ„got spydigt och jag svarade i samma ton. Det var hon inte van vid och tyckte det var roligt. Hon bjöd in mig pĂ„ lunch och det blev början pĂ„ en lĂ„ng och mycket nĂ€ra vĂ€nskap.
Ann-Louice var ofta hemma hos Anita Ekberg i villan utanför Rom, dÀr hon till och med hade ett eget rum.
â Anita var hemkĂ€r, en bra söndagseftermiddag för henne var att krypa upp i sĂ€ngen, Ă€ta kakor, dricka mjölk och se pĂ„ âWalker, Texas Rangerâ med Chuck Norris, sjĂ€lvklart dubbad pĂ„ italienska.
Anita Ekberg och Ann-Louice Dahlgren reste pĂ„ flera uppdrag tillsammans vĂ€rlden över. Resor som alltid var fyllda av anekdoter dĂ„ Anita var en âqueen of one linersâ.
â Det var mycket sorgligt nĂ€r Anita dog. Min son föddes pĂ„ mĂ„ndagen och Anita gick bort pĂ„ söndagen i samma vecka. En lĂ„ga tĂ€nds, en annan slĂ€cks. Jag medverkade i TV 4 Nyhetsmorgon och försökte teckna ett rĂ€ttvist portrĂ€tt. Hon var mycket mer Ă€n divan. Hon hade ett starkt rĂ€ttspatos och ett stort hjĂ€rta.
Ett annat lyckat möte Àr nÀr Roman Polanski ringde och hon trodde det var en busringning.
â Men det var verkligen han och han ville ha med mig i ett filmprojekt om Pompeji baserat pĂ„ Robert Harris bĂ€stsĂ€ljare. Jag hade tidigare jobbat med Polanskis production designer Allan Starski, som bland annat fĂ„tt en Oscar för âSchindlers list,â och han hade sagt till Polanski att âhenne mĂ„ste vi ha medâ. Det Ă€r det största filmprojekt jag varit involverad i. Man kan ha mĂ„nga Ă„sikter om Polanski, men han Ă€r en otroligt stor konstnĂ€r.
PÄ den vÀgen Àr det. Hon radar upp stora filmer och kÀnda skÄdespelare och regissörer som hon arbetat med nÀr filmer ska spelas in eller lanseras. Cate Blanchett, Stanley Tucci, Sigourney Weaver, Pernilla August, Noomi Rapace, Mikael Persbrandt och Stellan SkarsgÄrd Àr nÄgra namn som nÀmns.
Men Ann-Louice Àgnar sig förstÄs inte bara Ät film och internationella filmfestivaler utan har efter tiden pÄ UD haft uppdrag för EU-kommissionen som Program Manager för EuropaÄret för kulturarv, hjÀlper myndigheter med förÀndringskommunikation, skriver böcker, artiklar och producerar tv för svenska och internationella medier.
Nyligen hade Zlatan-filmen vÀrldspremiÀr pÄ Roms filmfestival och dÄ stod Ann-Louice för mÄnga av kringarrangemangen.
â TyvĂ€rr lĂ„g jag sjuk hemma i Stockholm men det fungerade bra att rodda allt med mina kontakter i Italien telefonledes. För nĂ„gon vecka sen var jag i Rom med dokumentĂ€ren "VĂ€rldens vackraste pojke", som jag jobbat med de senaste fem Ă„ren. En rörande skildring av skĂ„despelaren Björn AndrĂ©sens liv som genom sin roll i âDöden i Venedigâ utnĂ€mndes av regissören Luchino Visconti just till vĂ€rldens vackraste pojke. Filmen var invigningsfilm pĂ„ Nordic Film Fest, en festival jag var med och grundade för tio Ă„r sedan nĂ€r jag var kulturattachĂ© vid ambassaden i Rom, sĂ€ger hon.
Ett annat projekt hon dÄ sjösatte var till exempel den Ärliga traditionen av att en svensk luciakör framtrÀder i samband med mÀssa i Peterskyrkan och Àven flera andra publika nedslag i Italien.
Du lever mitt i det hÀr glassiga intensiva livet som mÄnga kanske drömmer om, vilka avigsidor ser du?
â Men nej, inte Ă€r det glassigt! Det handlar ju om marknadsföring, varumĂ€rken och lanseringar â och bakom ligger hĂ„rt strategiarbete. Avigsidor finns i alla branscher, men ju högre nivĂ„ det handlar om desto större krav stĂ€lls. Sverige Ă€r fortfarande ganska förskonat pĂ„ den fronten, vi Ă€r lite för fĂ„ inom de sektorerna, alla kĂ€nner alla och hĂ„ller god ton.
Hon avslöjar att SmÄland och skogarna ofta Àr en nyckel för henne Àven internationellt.
â Att prata om natursköna smĂ„lĂ€ndska skogar har alltid visat sig vara en bra ice-breaker. SĂ„dan exotism Ă€r man inte sĂ„ familjĂ€r med i Hollywoodsammanhang och det till hjĂ€lper till att sĂ€nka garden.