Durken av furu är nylackad och det doftar trä ombord på restaurangfartyget Simson. Den 26 meter långa och sju meter breda båten ligger förtöjd i Västerviks inre hamn. Där har hon legat sedan början av 1990-talet.
– Vi drev fisketurism och tänkte att det skulle göra sig bra med en restaurangbåt i centrala Västervik, säger Toomas Rais, som äger Simson med sin bror Peeter Rais.
Efter ett studiebesök i Visby, där en båt varit restaurang en längre tid, bestämde sig bröderna för att göra slag i saken. De fann ett lämpligt fartyg i Stockholm; Simson som de byggde om. Motorn, en Caterpillar, togs ur. Kök installerades och en bar byggdes.
– Det var viktigt med platsen. Här vid piren i Fiskarehamnen är bra. Efter 15 år med tillfälligt bygglov fick vi permanent tillstånd. Vår intention är att finnas kvar här.
Första åren drev bröderna restaurangen i egen regi, sedan utarrenderades den till bland andra Stadshotellet. Den senaste tiden har arrendatorerna avlöst varandra i ganska snabb takt. I år är det dock Jesper Björkman, västervikaren som driver nattklubben Palladium och arrangerar Löga beach party, som tar över. Björkman är en arrendator som Toomas Rais tror ska kunna föra arvet om en charmig och trevlig mötesplats vidare. Själv ska han utveckla sin idé om att inreda Simson med antika marina föremål.
– Jag har samlat på mig en hel del under åren och tycker att det är roligt med auktioner.
I trappan upp till andra våningen står en slags galjonsfigur och över ett fönster hänger en varvsmodell tillverkad någon gång på 1940-talet.
– Det kommer även bli målningar med marina teman.
Simson, som från början hette Avance 1, byggdes 1914 på Bergsunds mekaniska verkstad i Stockholm för att prova ut den första Avancemotorn, en brännoljedriven tändkulemotor. Hon sattes in i persontrafik på rutten mellan Nacka och Slussen. Det fanns plats för 336 passagerare och toppfarten uppgick till 9,5 knop. 1936 såldes hon till Simsonrederiet och döptes om till Bo Simson efter redaren Simon Carlssons son. Hon fick isbrytarstäv och sattes i trafik i Stockholms skärgård till bland annat Utö och Muskö.
– För några år sedan kom en äldre man hit och presenterade sig som Bo. Det var sonen som Simson var döpt efter.
1941 köptes båten av Marinförvaltningen, kamouflagemålades och transporterade värnpliktiga och civil personal till befästningar i skärgården. I början av 1970 såldes hon till Waxholms rederi och trafikerade Mälaren och Vänern. Några år senare får hon ny motor av typen Caterpillar.1986 döps hon om. Bo tas bort och Simson behålls. Det är då som Bröderna Rais köper henne.
En vinter, närmare bestämt i slutet av januari år 2000, sjunker Simson. Västerviks-Tidningen rapporterar att en timme efter att larmet hade gått stod hon på botten. Nedre salongen var helt vattenfylld. Vindarna var hårda, vilket försvårade bärgningsarbetet. Orsaken till olyckan var troligen en ventil som frusit och sprungit läck.
– Det var en chockartad upplevelse. När väl räddningsarbetet kom i gång tätade vi alla ventiler med hjälp av dykare och sedan när pumpen startade gick det fort att få henne flytande igen. Det blev ett omfattande renoveringsarbete med ny panel och el bland annat, men vi klarade att öppna till första maj.