Janne Johansson drivs av att bygga och hitta på lösningar som han ännu inte har svaret på. Det är med stor entusiasm han berättar om diverse detaljer och olika motorer han byggt genom åren.
– Bygga sånt som redan finns är jag inte intresserad av. Det ska hela tiden vara något som inte går att köpa.
Är ansiktet på Janne Johansson bekant för någon är det kanske för att han körde speedway för Västervik åren 1970–1981. Under sina år som aktiv, och flera år därefter, la han mycket tid på att bygga speedwaymotorer. Janne berättar att han var minst lika, om inte mer, intresserad av motorer som av speedwayåkandet.
Det är ovanligt att förare både kör speedway och bygger motorer, men det gjorde Janne Johansson under sina aktiva år.
– Jag gjorde bägge delar, jag både körde och byggde motor, berättar Janne.
Byggandet började under Jannes aktiva år som förare. Den som kan speedway vet att det för resultatet är väldigt viktigt hur motorn fungerar. Detta visste även Janne Johansson och därför började han att själv bygga sina motorer, allt för att utveckla och göra de bästa motorerna.
– Jag ville ha mer effekt i motorn. Det jag byggde först var en fyrventilsmotor. Tekniken fanns sedan länge men det var ingen som trodde på den inom speedway. Två år efter att jag byggt och använt min motor körde alla inom speedwayvärlden med den typen av motor.
Janne var först i världen med fyrventilsmotor på speedwaycyklar och mellan åren 1975 och 1976 revolutionerades speedwayvärlden. Alla skulle ha fyrventilsmotorer likt Jannes.
– År 1976 tillverkade jag motorer till alla i laget. Det var nog 25 stycken.
Janne Johansson slutade inte att sträva efter effektivare motorer. År 1977 byggde han återigen en ny motor – denna gång en med två förgasare. Han fick emellertid inte köra särskilt länge med motorn. Den gjorde cykeln för snabb och ansågs farlig och motorer med två förgasare förbjöds redan året därpå.
– Många regler som finns än idag har tillkommit till följd av den här motorn, berättar Janne Johansson när han visar upp motorn med två förgasare.
När Janne slutade köra speedway fortsatte han under 1980-talet att trimma motorer åt andra som körde. Det fortsatte ända fram till 1993 – då fick han för mycket jobb med sitt eget företag och fick lägga motorbyggandet åt sidan.
Genom åren har Janne dock fortsatt med diverse motorbyggande. Även om det inte är speedwaymotorer längre. De senaste 20 åren har han sysslat med motorer till modellflyg. Trots att Janne lagt så mycket tid på motorbyggande har det aldrig varit hans huvudsyssla. Han berättar glatt om att han haft företag och livnärt sig på galvanisk ytbehandling.
Fokuset har dock skiftat under åren, det är skillnad nu mot när Janne byggde motorer för att prestera inom sporten han var aktiv i.
– Nu behöver jag inte vara värst hela tiden, när det inte är tävling.
Det märks under vårt samtal att Janne verkligen tycker om problemlösningen och engagemanget som krävs för att bygga motorer. Det gör också att det är lätt att förstå varför han aldrig slutat bygga.
– När en lyckas med att få det att fungera är det väldigt stimulerade. Själva intresset att hitta på idéer som inte finns och sedan klara det. Man blir verkligen nöjd när man lyckas. Det är det som är utmaningen, berättar Janne när vi frågat vad som är det bästa med att bygga motorer.