Jag träffar henne en regnig fredag på ett kafé i Västervik. Det är inte svårt att förstå att Johanna är en människa med driv och höga mål.
Efter gymnasiet reste hon runt i världen men stannade i Santa Barbara, USA, i ett år där hon studerade produktionsfilm.
– Sen flyttade jag till Göteborg och kom in på en filmarbetarutbildning där jag gick i ytterligare ett år, säger hon.
Drömmen var just att få jobba kreativt men yrket inom filmbranschen visade sig snart ha en helt annan sida, en där kreativiteten låg långt bort i periferin.
– Jag jobbade med en tv-serie för SVT, Fallet, som platschef och mina uppgifter var att leta locations samt att ansvara för filmteamet.
Men att leta inspelningsplatser var inte det Johanna drömt om.
– Jag trodde att det skulle vara en kreativ bransch men det var snarare ett grovt hantverksjobb där jag bland annat sprang och hissade upp el och tog hand om lastbilar.
Hon berättar att hela filmbranschen är ganska okreativ om man inte jobbar med regi eller som skådis.
– Alla jobbar 15 timmar per dag och alla mår ganska dåligt, säger hon och berättar att arbetsklimatet inte är så trevligt och att det heller inte finns något specifikt fack att vända sig till inom den branschen. Pengapressen är också hård.
– Jag började jobba klockan fyra och slutade klockan tio på kvällen.
Efter ett tag fick Johanna även testa en roll men även här upplevde hon yrket som hårt och pressande.
– Man kör järnet i fem år och sedan orkar man inte mer. För mig var ju detta en drömvärld och mitt framtida jobb och så var det helt annorlunda, säger Johanna.
Johanna är dock inte personen som lägger sig platt och väntar på att en bättre väg ska korsa hennes fötter. Hon sökte istället till Berghs art directorlinje och kom in.
– Där gick jag i två år. Jag hade en fördel av att ha jobbat inom film då jag kan hantverket.
Johanna fick under utbildningen ta fram koncept, kampanjer och reklamfilmer.
– Man jobbar ofta i duo om en copywriter och en art director, jag jobbade mycket med en tjej i klassen.
Under denna period deltog duon i en av de största internationella tävlingarna inom reklambranschen som heter One show, young ones, i New York. Titeln står för att det är en global tävling för studenter.
Uppgiften var att skicka in ett bidrag som skulle hjälpa företaget Millers att hitta en ny kundkrets och uppdatera deras design.
Efter en tid fick Johanna veta att duon blivit nominerad att hämta hem ett pris. Meningen var att de skulle åka till New York men så kom corona och hela galan ställdes in.
– Det var synd, det är en stor gala och en möjlighet att få träffa amerikanska byråar och få göra snabbintervjuer med dem. Kanske att vi får åka nästa år istället men då är det ju en ny gala och nya vinnare, säger Johanna.
Vinsten var dock något som nu ligger högt uppe på meritlistan, hon vann det högsta priset, en guldpenna.
Johanna hade jobb på ett stort företag i slutet av utbildningen men även där satte corona käppar i hjulen.
– Den här branschen stryker fort då kunder börjar dra in kommande kampanjer.
Johanna och pojkvännen stannade i Västervik på grund av corona och har nu börjat på ett nytt projekt. Att renovera en gammal barack som ska bli väldesignad bostad i naturen.
Just nu har hon en del nya jobb på gång och tanken är att efter sommaren flytta hem till Stockholm igen.