Utdelning av gesÀll- och mÀstarbrev inom olika hantverksyrken har skett sedan 1951 i BlÄ Hallen i Stockholms stadshus. I Är var det runt 270 personer inom 38 yrken som fick bevis pÄ sitt hantverkskunnande och sin yrkesskicklighet.
â Det var sĂ„ hĂ€ftigt. Alla var finklĂ€dda och sĂ„g fram emot det som vi kĂ€mpat sĂ„ lĂ€nge för, sĂ€ger Julia Gustavsson som i vĂ„ras avslutade tre Ă„rs studier pĂ„ TillskĂ€rarakademin i Göteborg.
Hon sÀger att det var ganska nervöst efter att hon hade lÀmnat in sitt prov för granskning. Kraven Àr hÄrda.
â Det var en herrkavaj som skulle sys. Det Ă€r mĂ„nga detaljer och allt ska vara perfekt. NĂ€r de ringde och sa att jag hade klarat provet blev jag sĂ„klart jĂ€tteglad, sĂ„ pass att tĂ„rarna kom.
Att avlÀgga gesÀllprov ser Julia som ett bevis för sig sjÀlv, för kunder i framtiden och arbetsgivare.
â Det blir tydligt att jag kan detta och att arbeta under press. En trygghet bĂ„de för mig sjĂ€lv och de jag arbetar med.
Direkt efter studierna pÄ TillskÀrarakademin i Göteborg fick Julia ett arbetsstipendium i sju veckor pÄ Vadstena-Akademien, en musikakademi som bland annat sÀtter upp operor.
â Jag fick arbeta med operan "Orpheus" som framfördes pĂ„ Vadstena slott. Hela förestĂ€llningen var svartvit och det blev mĂ€ktigt pĂ„ scenen. Inom skrĂ€dderi lĂ€gger man ner mycket tid pĂ„ plaggen, men pĂ„ scen Ă€r det viktiga hur det ser ut pĂ„ avstĂ„nd. Det Ă€r ett annat sĂ€tt att jobba och det var spĂ€nnande att fĂ„ se hur en uppsĂ€ttning görs.
Sedan början av september jobbar Julia som sömmerska inom möbelindustrin i Vetlanda.
â Det Ă€r lĂ€rorikt och jag kan kombinera det med att bygga upp min egen verksamhet vid sidan om.
Om framtiden sÀger Julia att hon siktar pÄ en egen ateljé med fokus pÄ herrklÀder. En nisch dÀr hantverket vÀrdesÀtts.
â Det Ă€r viktigt att plaggen anvĂ€nds tycker jag. De ska tĂ„la vardagen. Det var en anledning till att jag valde herrskrĂ€ddare. Det Ă€r mĂ„nga mĂ€n som köper kvalitetskostymer för att ha i jobbet. Sedan Ă€r det viktigt med kvalitet och hĂ„llbarhet med tanke pĂ„ miljön.
Julia menar att plaggen blir personliga eftersom de Àr sydda efter kundens mÄtt, livsstil, behov och egna idéer om funktion och design. AlltsÄ vÀldigt lÄngt frÄn modeindustrins arbetssÀtt.
Att sy nÄgot till sig sjÀlv har inte Julia hunnit med pÄ senare tid. Men suget finns, en kappa till exempel. NÀr hon gick pÄ mellan- och högstadiet satt hon ofta vid symaskinen hemma pÄ gÄrden i Odensvi. DÄ blev det en hel del klÀnningar, minns hon.
â Det var sĂ„ skönt att komma hem efter skolan och arbeta med hĂ€nderna. Skapandet gjorde, och gör fortfarande, att jag tappar uppfattning om tid och rum.
Julia gick naturvetenskapliga programmet pÄ VÀsterviks gymnasium och efter det kÀnde hon för att göra nÄgot roligt. Valet föll pÄ Gamleby folkhögskola och hon gick bÄde textil grund och textil design, sammanlagt tvÄ Är.
â Under utbildningen Ă„kte vi pĂ„ studiebesök till andra skolor och nĂ€r vi kom till TillskĂ€rarakademin i Göteborg kĂ€nde jag direkt att jag ville gĂ„ dĂ€r och satsa pĂ„ att bli skrĂ€ddare. Det var ordning och reda, seriöst och hög nivĂ„.
TvÄ personer som har betytt mycket för Julia Àr lÀraren Gunilla Törneman och praktikhandledaren Lena Victor som har skrÀddarateljé i Söderköping.
â BĂ„da tvĂ„ Ă€r skrĂ€ddarmĂ€stare och otroligt skickliga inom sitt hantverk.