Bilbyggaren: Att göra något själv och se att det funkar

Han har hållit på med bilar så länge han kan minnas. Hur många han byggt själv genom åren har han tappat räkningen på. Men något som sticker ut i Lars "Lasse Bottas" Jonssons bilbyggande är att han har byggt en Fordmodell – som Ford själva inte har byggt.

Bilbyggaren "Lasse Bottas" Jonsson vid sin hot rod. "Vi kallar den '29:an'. 1928 och -29 års modeller är identiska", säger han. I bakgrunden en Chevrolet från 1948.

Bilbyggaren "Lasse Bottas" Jonsson vid sin hot rod. "Vi kallar den '29:an'. 1928 och -29 års modeller är identiska", säger han. I bakgrunden en Chevrolet från 1948.

Foto: Jimmy Karlsson

Familj2022-09-03 08:00
undefined
Lars "Lasse Bottas" Jonsson har hållit på med bilar hela livet. Hur många hot rod han byggt har han tappat räkningen på. Något mer projekt kan det bli i garaget i Solhult utanför Vimmerby.

– Grejen med det här är väl att göra något själv och se att det funkar, säger Lars "Lasse Bottas" Jonsson när vi ses på verandan till villan i Solhult utanför Vimmerby, där katten "Morris Minor" leker runt våra fötter.

– Kompisar utanför Borås döpte sin katt till Ford, för han var så slö, säger Lasse.

På tomten finns flera garage. Man förstår att det går åt när han berättar om sitt stora intresse: bilar. I synnerhet gamla amerikanska modeller från 1930-talet som byggts om till hot rod.

Kanske det började på motorstadion i Vimmerby när han var med pappa Tage på Stock-car-tävlingar på 1950-talet

– Jag har ett starkt minne att en hade tratten från en grammofon längst ut på avgasröret så det skulle låta riktigt ordentligt. Det kan ha såtts ett frö där. Sen byggde vi lådbilar och körde från gamla vattentornet ner till järnvägsstationen så det sprutade i grusgatorna.

undefined
En avfotograferad förstoring av första bilen Lasse byggde själv, en Ford Roadster 1934. Karossen är gjuten i glasfiber i formar han också byggde själv. "Den här modellen såldes säkert inte i Sverige på 1930-talet, öppen, tvåsitsig, inga sidorutor - det funkade inte i ett iskallt Sverige".

De första bilprojekten var gamla Volvo PV. 

– Det gick åt att byta motor så man kom först i kön när man var ute och åkte.

Det var på 1970-talet och ett krav på krocktest satte stopp för drömmar om hot rod-byggen. På 1980-talet luckrades lagen upp och det blev möjligt att bygga riktiga hot rods.

– Den första jag gjorde i ordning var en Ford 33:a som lyfts ut ett träsk i skogen i Alsta. Jag delade karossen och körde hem den i en vanlig transit.

En motor kom han över i en gammal brandbil i Rumskulla, men motorblocket var sönderfruset. Lasse tog till svetsen för att få det tätt och kompletterade med en vanlig manuell växellåda.

– Det var inget som passade, så det fick bli några adaptrar och lite "hittepå", man får söka lösningarna. Det fick ju inte kosta något heller. Vi hade just köpt hus och räntan var 14 procent...

Den första bilen han byggde själv var en Ford Roadster 1934 som han bara sett på bild. Han skissade av bilden, göt karossen i glasfiber i formar han också byggt själv.

– Jag byggde en spegelvänd form av gips och hönsnät i en jättestor låda som jag gjorde avgjutningen i, säger han.

– Den rullar än. Det är en kille i Jönköping som har den.

undefined
En unik bil, en Ford 34 Roadster pickup. "Ford byggde aldrig nån sån modell själva, 31:or och 32:or byggdes som pickup, men inte 34:an", berättar "Lasse Bottas" som hamnade i amerikanska Hot rod-magasin efter en bilträff i Stockholm i början av 1990-talet.

Hur många bilar han byggt sen dess har han tappat räkningen på. En och annan sticker dock ut i minnet.

Ett exempel är en Ford Roadster 34 pick up, som inte ens Ford själva byggt. 

– Det tog inga tider att kasta ihop den, jag hade de flesta delarna liggande.

Bilen drog till sig stor uppmärksamhet på en bilträff på Karlbergs slott i Stockholm.

– Jag hade provkörningslicens och passade på att "provköra" dit, skrattar han.

Han har också byggt en helt rostfri bil.

– Allt som inte gick att kroma var i rostfritt, utom karossen som var i glasfiber.

– Jag byggde en 31:a Roadster åt en kille i Tyskland.

Han har också byggt chassier, motorhuvar och andra väsentliga delar till bilar, mer eller mindre på beställning av andra bilentusiaster.

undefined
En större men mer bränslesnål motor, en bakaxel från en Oldsmobile och en framvagn från en Ford Mustang gjorde Cheva 48:an roligare att åka med, tycker Lasse.

I yrkeslivet har han hållit sig ifrån att arbeta med bilar.

– Det går inte. Man behöver lämna jobbet klockan fyra, sen kan man ägna sig åt fritidsysselsättning istället.

I dag har han två bilar därhemma, en Ford 29:a hot rod och en Cheva 48 coupe. 

– Chevan var inte riktigt min grej, men jag lyfte av karossen, bytte bakaxel, framvagn och motor och fick till det, så nu går det att åka med den också.

Har du något drömprojekt kvar att ge dig på?

– Jag är sugen på att bygga en stock-car som de såg ut på 50-talet och gaturegistrera den... Det finns lite möjligheter att få till det. Så vi får se.

En lackeringsbox finns det förstås i en del av garagen hemma hos Lasse Bottas. Där lackar han både detaljer och hela bilar.
En lackeringsbox finns det förstås i en del av garagen hemma hos Lasse Bottas. Där lackar han både detaljer och hela bilar.
Personligt

Lars "Lasse Bottas" Jonsson

Ålder: 73 år.

Yrke: Pensionär.

Bor: Solhult, Vimmerby.

Familj: Gift med Lotta sedan snart 50 år. Två döttrar, elva barnbarn och sex barnbarnsbarn.

Okända sidor: Nej, inget jag vet om, det är väl något naturligt i så fall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!