– Grejen med det här är väl att göra något själv och se att det funkar, säger Lars "Lasse Bottas" Jonsson när vi ses på verandan till villan i Solhult utanför Vimmerby, där katten "Morris Minor" leker runt våra fötter.
– Kompisar utanför Borås döpte sin katt till Ford, för han var så slö, säger Lasse.
På tomten finns flera garage. Man förstår att det går åt när han berättar om sitt stora intresse: bilar. I synnerhet gamla amerikanska modeller från 1930-talet som byggts om till hot rod.
Kanske det började på motorstadion i Vimmerby när han var med pappa Tage på Stock-car-tävlingar på 1950-talet
– Jag har ett starkt minne att en hade tratten från en grammofon längst ut på avgasröret så det skulle låta riktigt ordentligt. Det kan ha såtts ett frö där. Sen byggde vi lådbilar och körde från gamla vattentornet ner till järnvägsstationen så det sprutade i grusgatorna.
De första bilprojekten var gamla Volvo PV.
– Det gick åt att byta motor så man kom först i kön när man var ute och åkte.
Det var på 1970-talet och ett krav på krocktest satte stopp för drömmar om hot rod-byggen. På 1980-talet luckrades lagen upp och det blev möjligt att bygga riktiga hot rods.
– Den första jag gjorde i ordning var en Ford 33:a som lyfts ut ett träsk i skogen i Alsta. Jag delade karossen och körde hem den i en vanlig transit.
En motor kom han över i en gammal brandbil i Rumskulla, men motorblocket var sönderfruset. Lasse tog till svetsen för att få det tätt och kompletterade med en vanlig manuell växellåda.
– Det var inget som passade, så det fick bli några adaptrar och lite "hittepå", man får söka lösningarna. Det fick ju inte kosta något heller. Vi hade just köpt hus och räntan var 14 procent...
Den första bilen han byggde själv var en Ford Roadster 1934 som han bara sett på bild. Han skissade av bilden, göt karossen i glasfiber i formar han också byggt själv.
– Jag byggde en spegelvänd form av gips och hönsnät i en jättestor låda som jag gjorde avgjutningen i, säger han.
– Den rullar än. Det är en kille i Jönköping som har den.
Hur många bilar han byggt sen dess har han tappat räkningen på. En och annan sticker dock ut i minnet.
Ett exempel är en Ford Roadster 34 pick up, som inte ens Ford själva byggt.
– Det tog inga tider att kasta ihop den, jag hade de flesta delarna liggande.
Bilen drog till sig stor uppmärksamhet på en bilträff på Karlbergs slott i Stockholm.
– Jag hade provkörningslicens och passade på att "provköra" dit, skrattar han.
Han har också byggt en helt rostfri bil.
– Allt som inte gick att kroma var i rostfritt, utom karossen som var i glasfiber.
– Jag byggde en 31:a Roadster åt en kille i Tyskland.
Han har också byggt chassier, motorhuvar och andra väsentliga delar till bilar, mer eller mindre på beställning av andra bilentusiaster.
I yrkeslivet har han hållit sig ifrån att arbeta med bilar.
– Det går inte. Man behöver lämna jobbet klockan fyra, sen kan man ägna sig åt fritidsysselsättning istället.
I dag har han två bilar därhemma, en Ford 29:a hot rod och en Cheva 48 coupe.
– Chevan var inte riktigt min grej, men jag lyfte av karossen, bytte bakaxel, framvagn och motor och fick till det, så nu går det att åka med den också.
Har du något drömprojekt kvar att ge dig på?
– Jag är sugen på att bygga en stock-car som de såg ut på 50-talet och gaturegistrera den... Det finns lite möjligheter att få till det. Så vi får se.