Nyligen producerade Linus Leander och kollegan Espen Bekkebråten reklamfilm för Volvo, IKEA och Snickars arbetskläder. Det är bara en bråkdel av alla de reklamfilmer de gjort under åren som egenföretagare.
För Linus började allt med musiken – han lämnade Vimmerby för Stockholm redan när han skulle börja på ett musikgymnasium för att fördjupa sig inom piano. Första året blev det boende hos en släkting och under gymnasietiden säger han att han besökte familjen i Vimmerby varje helg.
Nu med detta i backspegeln och med egna barn säger han skämtsamt att han inte förstår att hans föräldrar vågade "släppa iväg honom" till storstaden i så pass tidig ålder.
Musiken har funnits med honom så länge han kan minnas.
– Jag känner mig inte så konstnärlig, men min familj har alltid uppmuntrat till musik så sedan jag var fyra eller fem år har jag haft ett instrument i handen.
Hans bana har utvecklats från piano och ljudteknik till arbete i ljudstudio och sedan reklam.
Varför blev det reklam efter musiken?
– Efter ljudstudion blev det efterbearbetning med reklamfilmer. Därifrån började jag producera. Det kändes som ett naturligt bananskal att glida på och jag tycker fortfarande att det är omväxlande.
Med andra ord en naturlig utveckling menar han.
Efter att ha samlat på sig erfarenhet som delägare i ljudstudion och sedan flera år inom samma bolag som Espen Bekkebråten ville de starta eget. Det mynnade ut i deras företag Twofatboys.
På frågan varför de valde ett sådant företagsnamn blir svaret att många inom den branschen ofta väljer lite udda namn och deras fastnar hos kunder.
Har ni gjort jobb som blivit dåliga?
– Inga katastrofjobb, sen har vi jobb som inte har visats men det är av andra anledningar.
En stor del av arbetet ligger i att lösa olika problem som uppstår, en sak kan vara om vädret inte är som förväntat på inspelningsdagen.
Flera av deras kunder är återkommande och på frågan hur det är att driva företag inom en konkurrensfylld bransch svarar han:
– Konkurrens handlar om att göra jobbet så bra som möjligt och så sprids det bland kunder den vägen.
När Vimmerby Tidning pratar med Leander kommer hans ägarkollega förbi och ansluter en stund till intervjun.
På frågan hur det känns att driva ett konkurrensdrivet företag nu, med tanke på de höga elpriserna, svarar båda att det inte oroar dem och att det är en så pass liten del av deras utgifter.
Samtidigt är de inställda på att inflationen leder till att företag kommer hålla igen lite med utgifter för marknadsföring i närtid.
– Våra jobb blir dyrare så jag räknar med att det blir tufft om kunder håller igen med marknadsföring men jag oroar mig inte, vi är vana med att det kan gå upp och ner.
Espen instämmer:
– Jag har jobbat med detta i 25 år och har klarat mig.
Vilka kopplingar har du till Vimmerby i dag Linus?
– Vi har sommarstuga där så sommaren och julen blir i Vimmerby. Det är jättebra på sommaren där. Mina barn älskar Vimmerby med Astrid Lindgrens Värld och de har vänner där.
Han har fortfarande familj i Vimmerby och hans fru kommer från Horn, så kopplingarna finns kvar säger han, trots att han bott större delen av sitt liv i Stockholm.
– Jag har firat varje födelsedag i Vimmerby och fyller den 22 december.