Det var 2018 som Elin lämnade Västervik för att studera strategisk kommunikation i Lund, en treårig kandidatexamen.
Utbildningen ledde henne till ett jobb som marknadsförare, eller extern kommunikatör, på ett företag som heter Learning to sleep. Psykologer online hjälper människor till en bättre sömn genom kognitiv beteendeterapi.
– Jag började jobba heltid där i februari. Företaget har gått från startup till ett mer etablerat företag och vi riktar oss främst mot högpresterande kvinnor, säger Elin.
Hon ser till att varumärket kommuniceras enhetligt och bygger upp bilden av vilka de är till målgruppen i olika sociala kanaler. Elin fokuserar mycket på det personliga varumärket då hon jobbar med just innehåll och i detta ingår bland annat formspråk och bilduppsättningar.
– Jag sitter med mailutskick och all vår skriftliga externa kommunikation och Instagram är jag ytterst ansvarig för, allt som ligger där har jag producerat, säger hon.
Redan som väldigt ung var Elin intresserad av marknadsföring och startade på högstadiet ett eget Instagramkonto.
– Jag har alltid varit intresserad av mode och älskat att fotografera och klä upp mig och det är klart att det gynnar mig som marknadsförare, det är ju en image man bygger upp. Jag älskade högklackat på högstadiet, så det blev mycket skor men även kläder och det var inte mycket som var äkta av den imagen, säger hon och skrattar.
Till bilderna komponerade hon ihop en slagkraftig mening som hon hittade i olika låttexter och kontot växte snabbt. I dag har hon cirka 1 300 följare.
Elin tycker mycket om att gå på olika restauranger och prova på mat från olika kulturer vilket var det som drog henne till en större stad.
– När jag tog examen så föll det sig naturligt att nästa boende skulle vara i Malmö. Många drar upp till Stockholm, men det är inte för mig. Malmö är en så varm och omhändertagande stad. Nu har jag bott här i ett år.
Elin är lite sugen på att ge sig ut i Europa och hon har släkt i Holland.
– Jag skulle ha gjort ett utbyte i Amsterdam men det blev inte av på grund av pandemin så jag känner mig lite snuvad på den upplevelsen, säger hon.
Hon berättar att Amsterdam ligger långt framme inom digital marknadsföring och har således tankar på att flytta dit längre fram men drömmarna är fler.
– Jag skulle gärna jobba med ett klädvarumärke i framtiden, det finns många intressanta i Köpenhamn – eller utforska musikbranschen, kanske marknadsföra en artist eller ett musikbolag, säger Elin.