Alexandra Magnusson är endast 22 år gammal men har redan hittat en idé värd att satsa på, nämligen Bloombox. Den 8 juni lanserades hemsidan och hon lyckades tajma det bra med studenten. Vi träffas en varm sommardag på familjegården i Östantorp, där hon vuxit upp i lantlig miljö med en stor familj.
– När jag var fyra-fem år satt jag nere vid vägen och sålde små buketter jag plockat. Det var visserligen bara grannarna som köpte men jag började tidigt, skrattar Alexandra.
På gymnasiet gick hon frisör, men kände efter några år att det inte riktigt var rätt val.
– Men jag tycker om det här med serviceyrken och att göra något för andra, konstaterar hon.
Efter studenten började Alexandra på Frödinge Mejeri, där hon jobbar än idag.
– Men i höstas tänkte jag att man kanske ändå skulle börja plugga till florist. Så jag sökte in till en utbildning på distans och tog studieledigt på fredagar.
Att plugga och jobba samtidigt kan var slitigt men drivet tog henne igenom det.
– Jag har mycket driv och energi med saker jag vill göra och bara man planerar så går det.
På grund av pandemin blev utbildningen helt utan obligatoriska träffar och alla arbeten fick visas upp genom kameran på datorn.
– Det fungerade bra och vi fick verkligen lära oss allt. Roligast var brudbuketter och att få skapa och lära sig mer om färgkombinationer.
Att starta ett eget företag har alltid varit något som Alexandra har velat göra, men det var under utbildningen till florist som företagsidén blev alltmer tydlig.
– Många frågade under utbildningen om hur de skulle få sina blommor att hålla och då tänkte jag: du väljer fel blommor. Så då började jag experimentera lite med blommor och hur länge de håller. Jag vill visa mina kunder att det inte är så svårt att ha blommor hemma.
Genom det som blev Alexandras företag: Bloombox, kan kunden klicka hem eller prenumerera på en bukett var fjortonde dag. När buketten sedan levereras kommer den i en återvunnen kartong med tydliga instruktioner om hur blommorna ska skötas och hur de kan arrangeras.
– Jag jobbar bara med återvinningsbart material och har uteslutit all plast. Jag har ingen tejp, mina näringspåsar är återvinningsbara och jag har återvunnet silkespapper. Sedan försöker jag bara att jobba med de blommorna som kan stå upp till två veckor. Nejlikor står väldigt bra. Även tistel, eukalyptus och brudslöja – som torkar väldigt fint. Jag byter ut innehållet i boxarna varannan vecka men man kan också göra specialbeställningar.
Blommorna levereras ut till kunden av Alexandra själv och det är slitigt att vara egenföretagare i uppstarten.
– I natt var jag ute och levererade blommor efter jobbet. Så jag jobbade till 02.00 istället. Förra veckan gick jag upp till jobbet vid 04.00 och direkt när jag slutade vid 14.00 började jag köra blommor. Så det går verkligen runt men det är roligt.
Uppstarten av företaget har gått bättre än förväntat även om hon höll det för sig själv länge.
– Jag gjorde ett Instagramkonto och fick följare ganska direkt och även beställningar. Jag hade knappt berättat för någon utanför den närmaste familjen. Jag var jätterädd för hur andra skulle reagera.
Responsen som kom var blandad kompott, något som också stärkt Alexandra i hennes företagsidé.
– Vissa var jättepositiva och stöttande medan andra var lite mer ifrågasättande – då blev jag lite osäker på mig själv. Men sen kom jag över det och nu bara kör jag.
Hemsidan har Alexandra kodat själv, även loggan är egendesignad och kontoret där hon utgår ifrån har hon också renoverat – själv.
– Det är mycket kvar men det är en bra början och det känns väldigt roligt.
I dagsläget vänder sig företaget till privatpersoner och företag i Vimmerby, Hultsfred, Västervik och Eksjö, men målet är att nå hela Sverige.
– Får jag 30 leveranser i veckan tänker jag att jag ska ta hjälp av ett fraktbolag, för då kan jag inte hålla på att köra ut själv, skrattar Alexandra.
Framtiden ser ljus ut och även om det är dubbla jobb för Alexandra idag har hon goda ambitioner att kunna kliva över helt till företagssidan.
– Till nästa år tänker jag att jag ska våga ta steget, men det är en trygghet nu att ha ett fast jobb. Man måste få in idéen och visa att man finns, så att även de man inte känner vågar höra av sig. Mitt mål är såklart att kunna leva på mitt företag.