Rektorn om varför energin aldrig sinar

Positiv livslust Àr ett av hennes signum. Hon visar pÄ en nÀrmast sjÀlvförsörjande energi. Att hon skulle jobba med mÀnniskor stod klart tidigt. Det kunde blivit som polis. Men Hultsfredstjejen Josephine Svensson blev lÀrare och rektor i Vimmerby.

Hon visste att hon skulle jobba med mÀnniskor. Funderade pÄ nÄgot inom hÀlsa och friskvÄrd, tÀnkte att polis Àr ocksÄ ett bra jobb för att hjÀlpa mÀnniskor. Men Josephine Svensson blev lÀrare och rektor.

Hon visste att hon skulle jobba med mÀnniskor. Funderade pÄ nÄgot inom hÀlsa och friskvÄrd, tÀnkte att polis Àr ocksÄ ett bra jobb för att hjÀlpa mÀnniskor. Men Josephine Svensson blev lÀrare och rektor.

Foto: Jimmy Karlsson

Familj2021-04-15 17:30

I snart fem Ă„r har hon varit rektor för högstadiet pĂ„ Astrid Lindgrens skola i Vimmerby. 

– Sjuan, Ă„ttan och nian Ă€r nog de vĂ€rsta skolĂ„ren, kanske de vĂ€rsta Ă„ren i ens liv. Man brottas med sig sjĂ€lv, slĂ„r sig fri frĂ„n mamma, pappa och alla andra för att bli en egen person. Samtidigt stĂ€ller skolan extra höga krav och du mĂ„ste vara dĂ€r. Bara det gör ju revolt i kroppen. Men jag Ă€lskar att jobba med tonĂ„ringar, sĂ€ger Josephine Svensson. 

undefined
En rektor har ett brett ansvar. Det Àr budgeten som fördelar resurser till bÄde personal, material, elever och arbetsmiljö. "Mitt huvuduppdrag Àr att vara en pedagogisk ledare" sÀger Josephine Svensson.

Vi möts i ett av skolans personalrum pÄ pÄsklovet. En rektor har inga lov. Bara vanlig semester.

– Som rektor brottas man mest med de elever som har utmaningar, socialt eller kunskapsmĂ€ssigt. Det hĂ€rligaste som finns Ă€r nĂ€r man ser en positiv förĂ€ndring, det vĂ€rmer in i sjĂ€len. 

undefined
En balans mellan det privata och yrkesrollen Àr viktig och den hittar man med tiden med hjÀlp av erfarenhet. "I början vill man sÄ mycket, men man lÀr sig att anvÀnda engagemanget bÀttre" sÀger Josephine Svensson, rektor pÄ Astrid Lindgrens skola i Vimmerby.

Rektor har fortfarande en hög dignitet. 

– SĂ„ ska det nog vara. Att rektor Ă€r med vid ett möte med vĂ„rdnadshavare och elever markerar att det Ă€r en instans högre och mer viktigt. Det Ă€r Ă€ven viktigt för mig att vara med. Insatser och Ă„tgĂ€rder Ă€r en resursfrĂ„ga och dĂ„ Ă€r helhetsinsynen vĂ€sentlig.

Att fÄ pengarna att rÀcka Àr en av rektorns utmaningar.

– Man har den budget man har; för personal, material, inventarier. Det enda vi inte ansvarar för Ă€r hyran som ligger pĂ„ förvaltningen, men rektor ansvarar för innehĂ„llet i fastigheten, ventilation, arbetsmiljön.... SĂ„ man lĂ€r sig om mycket. 

– Men mitt huvuduppdrag Ă€r att vara en pedagogisk ledare.

undefined
Hon visste att hon skulle jobba med mÀnniskor. Funderade pÄ nÄgot inom hÀlsa och friskvÄrd, tÀnkte att polis Àr ocksÄ ett bra jobb för att hjÀlpa mÀnniskor. Men Josephine Svensson blev lÀrare och rektor.

Vad Àr skolans största utmaning?

– Det finns mĂ„nga. Skolan Ă€r sĂ„ central i samhĂ€llet. Det gör att mĂ„nga kĂ€nner en rĂ€tt att tycka mycket, det kan vara vĂ„rdnadshavare, politiken eller media. Det Ă€r pĂ„ bĂ„de gott och ont, men nĂ€r det tar för mycket tid blir det mest ont. MĂ€nniskor som jobbar i skolan har lĂ„ng utbildning och en yrkesprofession och vi styrs av en lagstiftning och en lĂ€roplan. Sen kan man tycka en del om den, men den ska följas sĂ„ lĂ€nge den gĂ€ller.

Hur har pandemin pÄverkat skolan?

– JĂ€ttemycket. Jag tycker skolan ska vara öppen sĂ„ lĂ„ngt som möjligt. Distansundervisning pĂ„verkar eleverna vĂ€ldigt mycket kunskapsmĂ€ssigt och psykiskt. NĂ€r man Ă€r 13 Ă„r behöver man lĂ€rare och andra elever. Jag befarar ett stort kunskapstapp efter det hĂ€r.

undefined
Josephine Svensson Ă€r mitt i livet och karriĂ€ren. Hon beskriver sig sjĂ€lv som nĂ€stan alltid glad och med en positiv livslust. Hon trivs extra pĂ„ högstadiet. "Jag Ă€lskar att jobba med tonĂ„ringar.”

Att vara en engagerad rektor tÀr inte bara nÀr man Àr pÄ jobbet.

– Man kan inte vara helt privat nĂ€r man har det hĂ€r jobbet. Viktigast Ă€r nog att man i sig sjĂ€lv kan kĂ€nna nĂ€r man Ă€r privat eller rektor. Det Ă€r lĂ€ttare sagt Ă€n gjort...

Hur gör du?

– Jag brukar tĂ€nka att jag tar av mig en kavaj. Men hĂ€r inne bĂ€r man Ă€ndĂ„ med sig mĂ€nniskor man vill hjĂ€lpa, sĂ€ger hon och klappar sig mot hjĂ€rtat.

– Men hade jag kunnat slĂ€ppa det, hade jag nog inte brunnit sĂ„ för jobbet heller. Det Ă€r en balans man hittar med tiden.

undefined
Hon vÀxte upp i Hultsfred, men kÀrleken förde henne till Vimmerby. DÀr bor, jobbar och trivs hon sen 20 Är tillbaka. "Jag vill gÀrna bidra till att utveckla Vimmerby sÄ det blir bÀttre för alla" sÀger Josephine Svensson.

Det var inte givet att Josephine Svensson skulle hamna i skolan.

– Jag var insnöad pĂ„ att jobba med mĂ€nniskor. Det var hĂ€lsa och friskvĂ„rd och eller polis. Jag var sĂ„ mĂ„linriktad pĂ„ vad jag ville och kunde inte vĂ€nta ett Ă„r till jag fyllde 20, som var lĂ€gsta Ă„lder pĂ„ polishögskolan.

 Det blev lĂ€rarstudier pĂ„ högskolan i Kalmar i 4,5 Ă„r direkt efter gymnasiet

– Jag pendlade och jobbade en del ocksĂ„ pĂ„ kafĂ©, i hemtjĂ€nsten och med stĂ€dning.

Utöver det hann hon ÀndÄ med fotbollen, handbollen och att vara instruktör pÄ TrÀningshuset ocksÄ.

Hur mycket energi har du?

– Jag behöver ha flera saker. Det ger mig energi, och mer energi. Hur nu det gĂ„r ihop sig...

Efter tio Är som lÀrare pÄ högstadiet blev hon rektor i Rumskulla och BrÀnnebro skolor. Precis nÀr nedlÀggningshotet kom.

– Vi hade fĂ€rdiga planer ner pĂ„ detaljnivĂ„, hur all material och andra saker skulle flyttas. Sen blĂ„stes allt av, sĂ€ger hon.

DĂ„ hade hon redan tackat ja till nĂ€sta jobb – rektor pĂ„ AL-skolan och förstĂ„s pĂ„ högstadiet. DĂ€r Ă€r hon fortfarande kvar.

Hur ÄterhÀmtar du dig?

– Egentligen Ă€r jag vĂ€ldigt aktiv pĂ„ fritiden ocksĂ„ Jag Ă€r ungdomsledare i Vimmerby IF sen en herrans massa Ă„r, sĂ„ det blir bĂ„de fysiskt och socialt. Jag gillar att trĂ€na och umgĂ„s med mĂ€nniskor. Det Ă€r viktigt att trĂ€ffa kompisar, slĂ€kt och vĂ€nner och prata om allt mellan himmel och jord. DĂ„ kopplar man bort och tĂ€nker pĂ„ annat. Det ger ocksĂ„ en input. Man lĂ€r av alla mĂ€nniskor, man fĂ„r inte vara för snĂ€v och bara se till den verksamhet man jobbar i. Det Ă€r bra att dra nytta av annat ocksĂ„ att tĂ€nka utanför boxen och inte se saker som antingen svart eller vitt.

Personligt

Josephine Svensson

Gör: Rektor pÄ Astrid Lindgrens skola.

Ålder: 40 Ă„r den 22 april.

Familj: Man och tvÄ barn.

Bor: I villa i Vimmerby.

Intressen: Idrott, musik och familj och vĂ€nner. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!