Jag möter upp Petra utanför hennes jobb på Alphaskolan. Hon har slutat för dagen och vi åker hem till familjens och hundarnas villa i Västervik. En välkomstkommitté i form av tre glada hundar tar energiskt emot oss och Petra visar mig runt i huset medan hon berättar om sin bakgrund.
Hon är född och uppvuxen i Blankaholm. Drömmen var att bli veterinär och hon gick det naturvetenskapliga programmet på Västerviks gymnasium. Efter hand ändrades hennes fokus och hon kände att hon hellre ville jobba med människor.
– Jag älskade idrott, naturvetenskap och biologi och så kom en kompis och berättade att hon skulle läsa till biologi- och idrottslärare, då kände jag att wow, det skulle jag också vilja göra.
När Petra tagit studenten sökte hon till Växjö universitet och kom in. Hon läste där till lärare i naturorienterade ämnen (NO) för årskurserna fyra till nio, men det stannade inte där.
– Under tiden så lyckades jag också att få idrott i den behörigheten, säger Petra.
På gymnasiet spelade hon fotboll, blev uttagen till Smålandslaget, tränade styrketräning, simning, dansade och var aerobicledare.
– Ledarrollen har alltid varit naturlig för mig. Jag trivs med att ha koll på saker, jag vill veta vad som ska komma och vara förberedd på allt.
Sin första riktiga lärartjänst fick hon under tiden som hon läste till lärare och när hon var klar med studierna flyttade hon till Stockholm.
– Jag fick jobb på Vällingbyskolan på en särskoleenhet för barn med autism och sedan började jag jobba på Kunskapsskolan i Fruängen.
Till Västervik flyttade hon 2010 av samma orsak som för många återvändare.
– Jag ville komma närmare familj och vänner.
Till en början jobbade hon på Kunskapsgården i Gamleby som då tillhörde friskolekoncernen Kunskapsskolan.
– Där jobbade jag som slöjdlärare. Sedan kom kravet på att man var tvungen att vara legitimerad i ämnet man undervisar i så då började jag läsa till slöjdlärare på Lärarlyftet medan jag jobbade heltid.
Sedan blev det några fler lärarlyft av bara farten som ledde till de i dag sju legitimationerna som Petra har i kemi, fysik, biologi, teknik, slöjd, idrott och hemkunskap.
– Orsaken till alla lärarlyft har varit intresset att lära mig nya saker.
Har du alltid varit driftig?
– Ja, om jag har velat uppnå något så har jag alltid sett till att det har blivit så, säger hon.
Det var i april 2013 som Petra började arbeta på Alphaskolan. Där kom hon att undervisa i alla de sju ämnen hon har legitimation i. Utöver det har hon lagt scheman och arbetat med skolans administrativa system.
– Jag har trivts bra, men det har varit intensivt, säger hon.
Petra har älskat att undervisa och forma sin undervisning helt själv, inte sällan med influenser från livet.
– Jag gillar att komma på nya idéer och designa undervisningen, att tänka nytt och forma undervisningen utefter den elevgrupp jag har. Det kan vara att jag ser en serie på tv, läser en nyhetsartikel eller en bok och så kommer nya idéer. Det blir mycket av omvärlden som formar och styr undervisningen.
Självutveckling och att utmana sig själv verkar vara en röd tråd i Petras liv för i februari lämnar hon Alphaskolan för att återigen prova sina vingar.
– Nu ska jag lämna den delen som jag älskar men min undervisning kan jag. Nu har jag chansen att se andra lärares undervisning, se deras sätt att arbeta och ta influenser från det och ge influenser. Sju lärarlegitimationer får räcka, detta är nästa steg, säger Petra.
Hon kommer att jobba som biträdande rektor i Valdemarsvik och hon beskriver känslan inför detta nya uppdrag som att vara nykär.
– Jag känner det där pirret och förväntningar på något nytt, spännande och intressant. Det känns som om jag kommer att hamna rätt, det är ett så naturligt steg eftersom jag längtat efter detta. Jag är väldigt förväntansfull men lite rädd för jag lämnar något som jag kan utan och innan. Nya roller kan skrämma mig lite men samtidigt är det så roligt att hamna på nya platser och träffa nya människor.
Det är inte svårt att förstå att Petra har varit en väldigt omtyckt lärare med all den kompetens och kunskap hon bär på, i kombination med ett brinnande intresse för läraryrket. Det var många elever som blev ledsna när beskedet kom.
– De tyckte det var tråkigt men jag känner mig ganska färdig där, säger hon.
Hur ser din kalender ut framöver?
– Det är inte mycket ledig tid, men så länge det jag gör ger mig energi så orkar jag.