En pinsam utelåsning

På den tiden när Hyresgästföreningen även organiserade lokalhyresgäster, fick jag en gång ett uppdrag att biträda en hantverkare som hyrde en lokal i centrala Stockholm.

Att hyresgästen råkat låsa ut sig från sin lokal var extra pinsamt i just det här fallet.

Att hyresgästen råkat låsa ut sig från sin lokal var extra pinsamt i just det här fallet.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Krönika2022-03-04 17:53
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Han hade sin verkstad och en liten butik i lokalen.

Nu ville dock hyresvärden att hyresgästen skulle avstå en del av verkstadsdelen och till yttermera visso höja hyran kraftigt för butiksdelen.

Vi förde tvisten till Hyresnämnden, som visserligen endast kunde medla i hyrestvisten men ändock meddela uppskov i avflyttningsfrågan.

För att kunna pröva denna tvist måste Hyresnämnden besiktiga lokalen.

När jag själv, hyresvärden och nämndens ledamöter kom till den aktuella adressen, möttes vi av en olycklig och förvirrad hyresgäst; han hade tappat bort nyckeln!

Vi kunde inte komma in lokalen. Besiktningen fick ställas in till ett senare datum.

Detta var naturligtvis extra pinsamt eftersom han där bedrev sin verksamhet som – låssmed!