Jag har en yuccapalm i vardagsrummet.
Där har den växt i snart två år.
Nu växer den snett i krukan och välter ibland.
Jag provar att vrida på den.
Det fungerar ett tag.
Förra våren skrev jag en uppsats om den svenska skolan.
Och hur den fungerar eller inte fungerar
för elever som inte fötts in i den.
Hur lätt är det att förstå vad man behöver förstå?
Och hur är det att välja yrke
på en helt annan arbetsmarknad
än den man först tänkte sina tankar kring?
Vi ville höra berättelserna.
Vi intervjuade elever
som fått uppehållstillstånd genom gymnasielagen.
Vilket stöd får de, vilka hinder upplever de,
och hur ser framtidsplanerna ut?
När jag tittar på yuccapalmen ser den inte ut att trivas.
Jag funderar över vad jag kan göra.
Plantera om den?!
Vi föreställde oss att höra berättelser
om smarta metoder som lärarna använde,
om missförstånd på grund av krockar i språk och kultur,
och om elevernas egna små knep för att förstå.
Och visst fanns de berättelserna där.
Men mest av allt fanns där andra berättelser:
om stress kring uppehållstillståndet,
om hur oro för familj och vänner i hemlandet hindrar studieron,
om stressen över att jobba för att ha råd
men då riskera att inte hinna med studierna och alltså inte få stanna,
om drömmar som skjuts upp eller ändras
för att öka chansen att få fast jobb så snabbt som möjligt.
Det var förra våren och självklart slår tanken mig nu:
bara ett år senare skulle samma intervjuer
kanske ge berättelser med andra perspektiv.
Till exempel från elever som valt bygg eller industri
för att det verkade vara en snabb väg till fast jobb,
men hur snabb är den vägen nu?
Eller berättelser om hur hela studiesituationen
plötsligt är totalt annorlunda på distans,
men lagen är densamma.
Det är fortfarande samma 13 månader i uppehållstillstånd,
samma stress över att snart behöva göra en ny ansökan.
Samma rädsla över att inte få fast jobb tillräckligt snabbt.
Den psykiska ohälsan bland unga i Sverige
har ökat de senaste decennierna,
och det finns enligt Folkhälsomyndigheten ett samband
mellan psykisk ohälsa och upplevd stress i skolan.
Jag väljer en större kruka,
häller i ny jord och låter yuccapalmen få ett nytt bo.
Jag ställer den på balkongen,
och hoppas att även gymnasielagen
ska bli en kruka som byts ut
mot en där det finns plats att växa.