Nött är så gott som nytt i Returbyråns regi

Att köpa nytt kanske inte är det smartaste. Varken för plånboken eller planeten. Den tanken vill Returbyrån spinna vidare på.

Den 16 september öppnade Returbyrån i Humles lokaler i Österbymo. Frida Jansson, sedan tidigare anställd på företaget, är den som ansvarar för konceptet.

Den 16 september öppnade Returbyrån i Humles lokaler i Österbymo. Frida Jansson, sedan tidigare anställd på företaget, är den som ansvarar för konceptet.

Foto: Agnes Ganestål

Österbymo2022-10-04 17:00
undefined
"Jag tror att det är nyttigt att tänka på hur mycket energi vi egentligen konsumerar och vad det kostar oss", säger Tobias Helmin.

– Jag tror att det är nyttigt att tänka på hur mycket energi vi egentligen konsumerar – och vad det kostar oss, säger Tobias Helmin.

Kollegorna Elina Forsell och Frida Jansson håller med. De tre är hjärnorna bakom det Österbymobaserade företaget Humle. Nu har verksamheten öppnat dörren till ett nytt rum: en second handaffär där kläder säljs på kommission.

– Vi tar emot alla sorts kläder. Både för barn, dam och herr. Kravet är att det ska vara helt, rent och inte alltför slitet.

undefined
Frida Jansson benämns som Humles verksamhetsutvecklare. Hon är den kreativa handen bakom företaget och står bland annat för inredningen i butiken. Och nu Retyrbyrån, såklart.

Varför gör ni det här?

– Vi vill värna om miljö och lokalsamhället, säger Elina. Kanske är det extra viktigt idag när många av oss oroar sig för stigande el- och bensinpriser.

Returbyrån, som second handaffären heter, är en egen gren som vuxit ut från moderskeppet Humle – en mångsidig verksamhet som tillhandahåller både kafé och butik. Huset där verksamheterna ligger har en lång historia.

– Här har hela Österbymo gått i skola, från 1910- någonting ända in på 1980-talet, berättar Elina när vi går husesyn.

undefined
I det gamla huset, där Humle håller till, har "hela Österbymo gått i skola," under 1900-talet. Det berättar Elina Forsell.

Är detta faktum det som gör att huset känns hemsökt? Givetvis spökar det. Varje dag är det "någon" som går en runda i huset.

– Vi tror att det är en gammal magister, säger Elina och ler.

Att värna det gamla och låta saker gå igen är ett måste anser de. Lika viktigt är det att placera sig på kartan.

Varför då?

– Sådana här verksamheter finns det gott om i städerna. På landsbygden är det inte lika lätt att köpa second hand, säger Elina.

undefined
På Returbyrån i Österbymo ska man känna att man fyndar. Det tycker Frida, Elina och Tobias.

Frida fyller i:

– Man kanske lägger ut sina kläder till försäljning på Facebook eller skänker till närmaste klädinsamling.

Båda tycker det är vanvettigt att man åker långa sträckor för att köpa nytt. Att skapa nya, hållbara vanor är viktigt. Särskilt i dessa tider då ekonomin är under stark press.

Vad får ni för respons?

– Vi fick ett fint gensvar när vi gick ut med att vi behövde kläder inför öppningen i mitten av september. Och det kommer folk från städerna och byarna runtomkring. Intresset för loppisar verkar inte avta. Det vill vi spinna vidare på, säger Frida.

undefined
Frida Jansson (på bilden) är anställd på Humle, som drivs av Elina Forsell och Tobias Helmin.

Det är hon som har huvudansvaret för Returbyrån. Dessutom är hon den kreativa handen bakom Humle.

– Vi kallar henne för vår verksamhetsutvecklare, skrattar Elina.

Hon blir allvarligare:

– Visst, det är svårt att förändra människors vanor. Det kommer att ta tid. Men vi måste försöka! 

Det blir tyst en stund. Sen säger Frida övertygat:

– Vi tror på Österbymoborna!

undefined
Returbyrån i Österbymo tar emot alla slags kläder. Det enda kravet är att det ska vara helt, rent och inte för slitet.
Elina Forsell och Tobias Helmin äger Humle, men Frida Jansson är den som ansvarar för det nystartade second hand-konceptet.
Elina Forsell och Tobias Helmin äger Humle, men Frida Jansson är den som ansvarar för det nystartade second hand-konceptet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!