Som förälder till ganska vuxna barn drar jag en lättnadens suck över att jag sluppit diskussioner om dyra hudvårdsprodukter under deras uppväxt.
Lite överraskad blir man ändå när en av de stora nyheterna på SVT är att barn riskerar att utveckla problem, allergier och hudsjukdomar eftersom det blivit allt vanligare att de har ”en hudvårdsrutin” med produkter anpassade för en tåligare, vuxen hud. Herregud, inte ens jag, som passerat 40 med några år och säkert borde använda något för att hejda förfallet, har råd eller ork att konsumera alla dessa syror, serum och krämer som ger glow och lyster.
Barn så unga som 9-10 år är en ny, växande kundgrupp och vissa butikschefer uppger att barn under 13 år utgör en stor del av deras kunder. Det är ju så man inte tror det är sant. De allra flesta har väl i den här åldern naturligt fin hy. Vad får föräldrar att gå med på att sponsra detta? Barnen påverkas av sociala medier och kan säkert tjata hål i huvudet på vuxna, men känns det ändå inte konstigt när barn som nyss hade blöjveckseksem lägger ögonmasker?
”Ansvaret ligger hos föräldrarna” och ”vi kan ju inte förbjuda köp”, säger en butikschef som SVT pratat med. Så är det ju. Men nu när detta blivit känt och hudläkare slår larm om att hudsjukdomar kommer att öka – kan inte tillverkarna förse sina produkter med varningstexter? I stil med: "Denna produkt är olämplig för barn". För det kan väl inte vara så att branschen ser en framtida guldgruva, när vi om bara några år kommer att se många under 25 år som behöver gå till hyllan för skadad och känslig hud?