Trots protester från ortsbor, butiksinnehavare och Storebro intresseförening har KLT varit orubbliga i sitt beslut. Det ska byggas, oavsett vad folk säger.
I en intervju i Vimmerby Tidning säger Daniel Andersson, trafikutvecklare på KLT, att fler ortsbor får det bättre och ett fåtal ortsbor får det sämre med de nya hållplatserna. Då undrar vi om Daniel Andersson verkligen vet hur Storebro ser ut och hur det är uppbyggt. De som bor i centrum och i området kring skolan får det något sämre, alltså lite längre till busshållsplatserna. Om man bor på Radhusvägen, Båtsmansgatan och Vimmerbyvägen får man det sämre, alltså ganska långt till hållplatserna mot idag. Stranden och ovanför Finnish får det mycket sämre med betydligt längre väg att ta sig till sin hållplats. "Skvalmoområdet" är det enda bostadsområde som gynnas av detta och som får det mycket bättre, ett bostadsområde som är i minoritet. Så vi kan inte förstå hur man kan påstå att många får det bättre med de nya hållplatserna, när det är precis tvärtom.
Enligt en mätning som gjorts så är det exakt 2 km från södra infarten vid Storebro, genom hela samhället och till utfarten vid kiosken. Mäter man sträckan ute på 23/34 vid norra infarten till södra infarten är det 1,3 km. Alltså sparar man in 700 meter på att bygga en hållplats för flera miljoner – och som upprör folk.
Sen undrar vi hur det står till med klimattänket, när Daniel Andersson säger "att med tiden lär man sig ta sig ut, antingen med bilen, cykeln eller få skjuts". Så här menas på fullaste allvar att folk ska kallstarta sin bil till denna hållplats för att ta bussen, därefter tillbaka till Storebro och hämta sin bil för en ny kallstart. "Ta cykeln" går inte för en funktionshindrad som går med rollator eller sitter i rullstol och dessa personer kommer att få det ännu svårare nu. Cykla mitt i vintern med meterdjup snö eller en riktig regnig dag är heller inget alternativ.
Nej, det är bedrövligt att man så totalt struntar i vad ortsbefolkningen tycker, bara för att tjäna in 700 meter. Och då ska det tas i beaktande att när bussen gör tecken för att svänga ut inne i samhället vid busshållsplatserna där det råder 50 km/timmen så har bussen företräde – vilket inte är fallet på en 80-väg, där det kan vara tät trafik med väntetid som följd. Så tidsvinsten blir nog lika med noll, skulle vi tro.