Det här upprör väldigt många invånare och ingen har fått någon som helst förfrågan om vad vi tycker om detta och jag förstår varför, ingen skulle skriva att det är positivt och då är det lättare att ta beslut över huvudet på folk.
Man anger att man sparar hiskeliga tre minuters tid på att inte köra genom samhället men efter att beslutet togs har det blivit 80-väg. Dessutom kan det ta tid, allrahelst vid rusningstid på morgonen och eftermiddagen eller under semestern att åka ut från hållplatsen då det kan vara mycket bilar ute på våra vägar, så tidsvinsten har inte hållbara argument.
Vidare påstår man att en del människor visserligen får en försämring medan många får en avsevärd förbättring men då verkar ni inte veta hur Storebro ser ut.
Är det en förbättring för boende på Rönnbärsvägen som nu har cirka en kilometer till hållplatsen "Stranden" att de helt plötsligt kommer att få drygt två kilometer att gå, genom nästan hela samhället, i ur och skur, med halka och mycket snö – man kanske har barnvagn, rullator eller rullstol?
Är det en förbättring för de som bor ovanför skolan som idag går ner för Skolgatan till hållplatsen nere vid centrum att de plötsligt måste gå förbi Kvillgården in på gång- och cykelbanan över Stångån för att komma till den nya hållplatsen?
Är det en klar förbättring för människor på Båtsmansgatan som idag bara behöver gå nerför Kvillbacken till sin hållplats vid kiosken, att behöva gå Vimmerbyvägen ner till centrum och därefter förbi Kvillgården och över Stångån?
Vi som bor i Storebro vet hur det ser ut här och det är inte en förbättring utan en klar försämring. De enda som möjligtvis skulle gynnas av detta beslut är de boende i området "Skvalmon" men här kör de flesta bil så de nyttjar inte kollektivtrafiken i någon större utsträckning.
Jag håller fullständigt med Inge Teodorsson och Inge Hyckenberg, det är trafikfarligt med en busshållplats så nära intill riksvägen. Man hör ofta att man ska åka kollektivt för att minska utsläppen och värna om klimatet men det här ogenomtänkta beslutet kommer att få motsatta följder. Det här kommer också att kosta cirka tre miljoner kronor, pengar som kunde användas bättre, som vid norra infarten kunde det vara en avkörningsfil så man slipper den farliga vänstersvängen vid macken, likaså den mellersta avfarten om man kommer norrifrån, också en avkörningsfil i kombination med omkörningsförbud förbi korsningen.
Förändringar, absolut men pengarna måste gå till i första hand trafiksäkerhet.
Anneli Jakobsson, SD Vimmerby