Ring mamma om nästäppan först

En täppt näsa är inte vad sjukvården ska lägga tid på i första hand, menar insändarskribenten som irriterar sig på att många som söker digital hjälp belastar vårdpersonalen med bagateller.

En täppt näsa är inte vad sjukvården ska lägga tid på i första hand, menar insändarskribenten som irriterar sig på att många som söker digital hjälp belastar vårdpersonalen med bagateller.

Foto: Jessica Gow/ TT

Insändare2023-06-23 05:14
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu får ni väl ändå ge er! Hör på nyheterna att flera vårdcentraler runt om i landet rapporterar att vårdpersonal fastnat i chattande med de alltfler som väljer att söka vård digitalt. Eller vård och vård. I åldersgruppen 18-40 år är det tydligen inte ovanligt att man tycker sig behöva expertis för att lindra åkommor som svullna ögon efter gråt, myggbett, nästäppa, en dags förkylning och trötthet efter någon natts dålig sömn. 

Vårdpersonalen konstaterar att egenvård inte längre existerar. Vi har alltså 1-2 generationer som inte fått med sig att man själv kan ta hand om enklare åkommor och som istället ser till att belasta sjukvården i onödan. För konsekvensen är ju tyvärr att färre har tid att jobba med den fysiska sjukvården, dit de med allvarligare åkommor vänder sig i första hand. 

Vore det inte bättre att först ringa mamma och kolla om hon har ett tips, när näsan är lite täppt?