Felaktig information och lång väntetid – jag hoppas på bättring!

Nej, det blev ingen tågresa till Östergötland. Istället fick insändarskribenten och de övriga resenärerna vänta på en försenad ersättningsbuss.

Nej, det blev ingen tågresa till Östergötland. Istället fick insändarskribenten och de övriga resenärerna vänta på en försenad ersättningsbuss.

Foto: OLOF CARLSON

Insändare2024-06-03 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu har det hänt igen! Tåget mellan Hultsfred och Linköping blev inställt.

I torsdags, 30/5, kom jag till Hultsfred resecentrum och skulle ta tåget till Kisa kl 10.04. Information på tavlan att tåget var ersatt med buss. Tåget från Kalmar vände i Hultsfred, så alla dessa resenärer (de flesta skulle till Linköping och vidare till Stockholm) fick gå av tåget och invänta buss, som vi övriga. Jag kontaktade KLT och fick besked att ersättningsbuss skulle komma kl 11.15. Jag ifrågasatte den långa väntetiden och fick besked att bussen utgår från Linköping (skulle senare komma att ändras).

När tåget från Kalmar anlände kom tågvärden springande och meddelade var bussen skulle komma. Sedan tog hon en taxi hem, vilket bekräftades av busschauffören, som kom 11.35. Han meddelade också att han inte kom från Linköping, utan hade varit i Nybro och inhandlat nya barnstolar. Jag trodde (och jag har varit med om många gånger med ersättningsbuss) att tågvärden denna gång också skulle följa med bussen, som hon gjort många gånger när jag åkt. Nu fick resenärerna som skulle vidare till Stockholm omboka sina tågbiljetter själva, vilken service KLT bjuder på! Hoppas det gick bra för dem med att boka om resan till Stockholm.

Varför upplyste KLT oss om att bussen kom från Linköping? Varför följde inte tågvärden med bussen? Jag ska åka till Stockholm 4 juni och 10 juni och hoppas verkligen att det inte blir samma sak då.