Ge inte upp om klimatet!

Efter att ha läst Jonathan Jeppssons bok ”Åtta steg mot avgrunden” är det lätt att misströsta och ge upp. Det ska vi inte göra.

Skribenten föreslår en stigande avgift på fordonsbränslen utifrån deras koldioxidutsläpp.

Skribenten föreslår en stigande avgift på fordonsbränslen utifrån deras koldioxidutsläpp.

Foto: PONTUS LUNDAHL/TT

Insändare2020-06-17 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det kanske inte längre finns någon väg tillbaka till den jämvikt som rådde innan den industriella revolutionen började driva upp koldioxidnivåerna, men varje tiondels grad vi kan begränsa den globala uppvärmningen innebär en mindre mängd lidande och död. Därför kan vi inte ge upp. 

Och vi ska definitivt inte ge upp innan vi har försökt något så uppenbart som att begränsa koldioxidutsläppen genom att sätta ett stigande pris på dem. 

Globalt skulle vi komma långt genom att tvinga de 100 företag som står för de största utsläppen att betala en avgift per ton koldioxid som deras produkter ger upphov till. 

Låt sedan avgiften stiga tills oljan, gasen, kolet och träflisen inte är ekonomiskt bärkraftiga längre.

Idag ligger sådant internationellt samarbete långt bort, men i Sverige kan vi gå före och visa att principen fungerar. 

Förslaget Avgift och utdelning, som inspirerats av fungerande system i Schweiz och Kanada, går ut på att lägga en stigande avgift på fordonsbränslen utifrån deras koldioxidutsläpp. Det gör transporter och många varor dyrare, och därför ska de samlade intäkterna återföras till hushållen som omställningsbidrag. 

Forskning från Statens väg- och transportforskningsinstitut visar att höjda bränsleskatter är överlägset bonus-malussystem för att sänka utsläppen. 

Eftersom även biobränslen ingår i systemet låser vi inte in oss i ett ohållbart beroende av dem. Vi kan införa detta system snabbt, så snart den politiska viljan finns. 

Ge inte upp. Hjälp oss istället att skapa den viljan.