På den skrivelse som kommunen skickat in, adresserad till Kollektivtrafiknämnden, väljer ordförande Peter Wretlund (S) att själv svara, utan att överhuvudtaget ta upp ärendet i nämnden. Han hänvisar till att ärendet tidigare varit uppe i nämnden och ingenting i förutsättningarna ska ha förändrats.
Han hänvisar till vikten av en snabbare och robustare interregional trafik mellan Kalmar och Linköping. Jo visst, det är floskler som kan låta bra, men som på intet sätt talar emot ett tågstopp i Mörlunda på 2-3 minuter. Med dagens teknik borde dessutom finnas möjlighet att undvika stopp i det fall det inte skulle finnas någon avstigande/påstigande. Det finns ju appar till det mesta!
Han hänvisar vidare till framtida möjlighet till pendeltågstrafik, Ja, när då? Inte under min livstid i varje fall!
I Mörlunda finns en färdig infrastruktur i form av fungerande perrong, en ny stationsbyggnad, som inte mer än knappt hann att invigas innan tågstoppen i Mörlunda upphörde, och det finns mötesspår, signaltablå med mera.
Att hänvisa till att en särbehandling av Mörlunda inte skulle vara möjlig är nonsens! Mörlunda är unikt, vad gäller att ha dessa förutsättningar. Det är väl ett rimligt krav att också då dessa kan nyttjas.Vi måste också slå vakt om vår fina landsbygd.
Vi har idag en skrämmande låg kostnadstäckning på vår kollektivtrafik och behöver därför slå vakt om varje potentiell resenär.