I en debattartikel införd i Vimmerby Tidning 30 November, undertecknad av Angelica Katsanidou (S) regionstyrelsens ordförande, Karin Helmersson (C) regionstyrelsens vice ordförande och Lena Granath (V) regionråd redogörs bland annat för vilka framsteg som gjort vården inom Region Kalmar till en av de främsta regionerna i landet. I debattartikeln framhålls också många andra positiva argument om sjukvårdens förträfflighet. Bland annat att man även i fortsättningen ska ge medarbetarna möjligheter att fortsätta leverera vård av högsta kvalitet och tillgänglighet.
För min del har jag tyvärr drabbats av diverse krämpor och därför anlitat den lokala Hälsocentralen där jag varje gång träffat en ny hyrläkare som ofta visat sig okunnig, ointresserad och verkar bota det mesta med värktabletter och uppmaningen att komma igen om det inte blir bra.
Har även fått remisser till regionens sjukhus dit jag ringt efter en tid och frågat när jag kan få tid. Svaret har ofta blivit att det inte finns någon läkare och väntetiden därför var långt över den tre månaders lagstadgade vårdgaranti som gäller.
Vid ett tillfälle utlovades behandling om preliminärt nio månader. Jag kontaktade därför Vårdlotsfunktionen inom Region Kalmar och härifrån gick slutligen efter ett antal samtal en remiss till en grannregion som hade kortare väntetid. Efter en tid ringer jag upp grannregionen sjukhus och frågar när jag kan få tid och får till svar att det inte finns någon remiss. Nytt telefonsamtal till det första sjukhuset ger svar att nu kunde behandlingen helt plötsligt göras inom några veckor på samma sjukhus inom Region Kalmar .
Givetvis kan man skylla på att något fel har uppkommit men jag har även tidigare drabbats av allt för många fel.
Det vore därför intressant att få ett detaljerat svar från ansvariga inom Region Kalmar om situationen för hyrläkare och den verkliga väntetiden inom vården.
Besviken pensionär