Priset på bensin och diesel har stigit till nya rekordnivåer. I Sverige är bränslet just nu näst dyrast i världen, bara i Hongkong är priserna högre. Den 6 oktober kostade en liter diesel i Vimmerby 19,17 kronor.
Målet är tydligen att vi ska köra eldrivna fordon – men detta är inte realistiskt, möjligen bara i Per Bolunds värld. En del har inte råd att köpa sådana fordon och hur skulle vi få fram laddstolpar och el om alla i Sverige köpte eldrivna fordon? Med dessa diesel- och bensinpriser förstör man inte bara för privatbilisten utan för hela transportsektorn samt för människor på landsbygd och i glesbygd. Genom att hela tiden höja bränslet blir allt dyrare, vår mat som ska fram till butikerna, ja, hela transport- och näringskedjan.
Energiminister Anders Ygeman (S) sa vid ett tillfälle att ska vi klara klimatmålen måste utsläppen få kosta, men regeringen föregår ju inte med gott exempel eftersom de själva inte nyttjar kollektivtrafiken i någon större utsträckning. Eller är det så att Miljöpartiet vill att vi ska återgå till det gamla Sverige, att köra med häst och vagn på våra gator? Noll utsläpp, men man får inte glömma att även hästen måste göra ifrån sig ibland och då är väl Per Bolund omgående framme och inför skatt på hästgödsel.
Nej, det här är inte hållbart längre, att hela tiden höja, höja och höja utan att ta konsekvenserna av det. Inte nog med det skyhöga diesel- och bensinpriset, vi har ju även andra skatter som plastpåseskatt, flygskatt, kemikalieskatt, elektronikskatt, ja, listan kan göras lång. Frågan är hur länge Miljöpartiet kan få hålla på, ett så litet parti med så stor makt att man får igenom de mest orealistiska förslagen, gång efter gång.
Nästa år är det val och då får vi verkligen hoppas att Miljöpartiet inte ens kommer i närheten av 4-procentsspärren.