Anser kommunen att assistenter inte har kompetens för jobbet, utan nu ska det till en kompetensutveckling? Jag tror inte att besökarnas första fråga till personalen är vilken utbildning hen har. Där väger andra aspekter tyngre, som trevligt bemötande och bra service. Jag är säker på att det kan en assistent också klara av.
Assistenterna har slitit och jobbat under en lång, turbulent, tid på biblioteket. Öppettiderna har minskat, säkert hade de minskat ännu mer om inte assistenterna funnits. Lördagsöppet är borta, filialerna i Storebro och Södra Vi är ofta stängda. Det är mycket dålig service till kommuninvånarna och de boende i Storebro och Södra Vi tröttnar på att mötas av en skylt på dörren: "Stängt på grund av personalbrist".
Vimmerby bibliotek borde ha generösa öppettider, som vi hade förr, inte minst med tanke på vilka författare kommunen producerat. Jag ser framför mig en total nedmontering av biblioteket och dess verksamhet. Hur ska man uppfylla målen i biblioteksplanen? Under denna turbulenta tid som varit – och är – är det assistenterna som hållit det sjunkande skeppet flytande. Kan tilläggas att alla närliggande bibliotek i Västervik, Eksjö och Kinda kommuner, har sina assistenter kvar och jag tror att de gör ett bra arbete och förhoppningsvis får uppskattning för det.
Man häpnar över hur en kommun kan behandla sina anställda så illa.
Glädjen att besöka min gamla arbetsplats för att låna en god bok är borta. Tanken på att jag inte gjort ett bra jobb och inte är önskvärd infinner sig genast. Jag var ju bara en assistent!