Öppet brev till Kalmar länstrafik efter gårdagens busstur:
De flesta chaufförer på Kalmar länstrafik är trevliga och hjälpsamma, men den här dialogen hoppas jag slippa igen:
Bussen från Hultsfred halkar alltmer efter sin tidtabell. Inte konstigt eftersom det snöat. Mitt bussbyte i Vimmerby ligger i farozonen. Jag käppar mig fram till föraren och ber honom ringa trafikledningen och hålla anslutningen några minuter.
"Det skulle du sagt till om när du klev på, säger föraren." "Då visste jag inte att du skulle bli sen", svarar jag. "Det står på skylten. "Jag har svårt att läsa skyltar eftersom jag är synskadad, det är därför jag har vit käpp." "Jättemånga pensionärer använder såna där gåstavar." "Eeeh, om du inte vet vad en vi käpp innebär tycker jag du ska lära dig det." "Du kan titta på reklamfilmen". "Har den ljud eller text", frågar jag. Och får svaret: "Text..."
En vit käpp används av människor med en synskada. Tre av tio svenskar vet inte det. Däribland er chaufför.
En person med synskada har svårt att läsa skyltar. Därför är det en dålig idé av er chaufför att hänvisa till dessa. Speciellt när hen just fått veta vad en vit käpp innebär. Att därefter hänvisa till en reklamfilm med text utan ljud är lika dålig idé som den ovan. Att trafikledningen därefter säger att jag borde ha ledsagare skulle jag vilja att ni förklarar. Får jag som synskadad inte åka buss med KLT?
Jag tycker det är bättre att ni passar tiden och hjälper till när det behövs? Eller som er trevliga förare på anslutningsbussen till Gullringen sa: "Man kan vara lite snäll också."