Onödiga och orimligt dyra telefonsamtal med vården

Insändarskribenten tycker att det blivit orimligt dyrt med telefontider med läkaren. Dessutom tycker skribenten att läkare gör bättre nytta när de tar emot patienter fysiskt än genom telefonsamtal.

Insändarskribenten tycker att det blivit orimligt dyrt med telefontider med läkaren. Dessutom tycker skribenten att läkare gör bättre nytta när de tar emot patienter fysiskt än genom telefonsamtal.

Foto: Martina Holmberg / TT

Insändare2022-10-23 12:39
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sverige i pandemitider. Mitt i denna tid höjde Region Kalmar län taxan på telefontid för patienter som de anser att de bör tala med, från 50 kronor till 200 kronor – för cirka fem minuters samtal. Och nu, med skenande inflation, så drabbar ju det bland andra pensionärer hårt. Men den inflation som nu pågår är ju långt ifrån inflationen på 300 procent, som detta samtal har höjts. Varför kan inte ett brev skickas till patienten, där problemet beskrivs och en tid anges när patienten ska uppsöka lämplig läkare? Då slipper ju läkarna sitta på eftermiddagen mellan klockan 13-16 och prata i telefon och kan istället behandla behövande patienter.

Man kan ställa sig frågan vilka partier som bestämt och varit i majoritet att fatta detta beslut för cirka ett och ett halvt år sedan i Kalmar län. Inte underligt att det är långa väntetider i vårt land, när läkare sitter och ringer tre timmar per dag.

Jag förstår ekonomin i detta. Tio telefonpatienter per timme ger 2 000 kronor. Men vem anser att läkare, som är till för att hjälpa sjuka, ska sitta och prata i telefon? Jag vägrar att ta emot dessa samtal.