Pedagog: "Framtiden finns i förskolan"

"Jag vill se färre barn i våra grupper, fler utbildade pedagoger, fler specialpedagoger, fler timmar till planering, dokumentering och reflektion", skriver insändarskribenten.

"Vi måste också få en chans att klara vårt viktiga uppdrag. Det ska politiker, huvudmän och chefer se till."

"Vi måste också få en chans att klara vårt viktiga uppdrag. Det ska politiker, huvudmän och chefer se till."

Foto: Gorm Kallestad/TT

Insändare2021-03-09 12:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Läser i Vimmerby Tidning måndag 8 mars om familjer som flyr för att rädda sina söner från gängvåldet, i bland annat Rinkeby, Tensta och Husby. I slutet av artikeln står det om det viktiga förebyggande arbetet under småbarnsåren med hembesöksprogram via BVC och socialtjänsten. Jag vill uppmärksamma förskolans viktiga roll i samhället. 

Vi pedagoger kan se tidiga tecken på när barn och familjer behöver stöd. Det kan vara socialt, språkligt, inlärningsmässigt, ja, det finns mycket vi har att arbeta med TILLSAMMANS med föräldrarna. Och naturligtvis socialtjänst, specialpedagoger, med flera. På en föreläsning någon gång på 90-talet var det en klok man som föreläste om vikten av att satsa på barnen. Inget nytt i sig, men hans ord bet sig fast hos mig. "Det vi satsar idag kommer att vara vinst om säg två, fem, tio år", sade han.

Vi måste också få en chans att klara vårt viktiga uppdrag. Det ska politiker, huvudmän och chefer se till. Icke att förglömma fackets viktiga uppdrag att stödja och värna sina medlemmar. Jag vill se färre barn i våra grupper, fler utbildade pedagoger, fler specialpedagoger, fler timmar till planering, dokumentering och reflektion.

Endast tillsammans kan vi lösa svåra uppgifter. Det är dags för politiken att lyssna på oss kvinnor. När vi höjer våra röster så ska ni lyssna, inte bli rädda och vända oss ryggen. Vi tänker på barnens bästa. Vi vill kunna leva upp till barnkonventionen, men det hänger på er politiker.  Hur vill ni se framtiden utvecklas?